Ram Promaster Forum banner

Kalibreren van de renogy batterijmonitor met lithium batterij

2 reading
22K views 32 replies 9 participants last post by  didz1982  
#1 ·
Ik heb net voor het eerst mijn renogy batterijmonitor aangezet, de handleiding zegt: "om te herkalibreren naar 0% ontlading de batterij volledig ontladen en de knop omlaag 3 seconden ingedrukt houden om de capaciteit op nul te zetten." Is dit correct? Ik heb in het verleden nog nooit een lithium batterij gehad.

#2 ·
Ik denk dat je het ook op 100% kon zetten en dat heb ik gedaan. Het leek onlogisch, want als je het op 100 of nul zet als de batterij niet op 0 of 100% staat, hoe krijg je dan een nauwkeurige meting? Ik denk dat als hij stroom blijft laden als je al op 100% zit, het uiteindelijk wel gelijkloopt. Maar als je het op nul zet, staat er dan echt dat je 0% batterij hebt, of verandert het snel in een nauwkeurig getal van ongeveer 80%? Ik denk dat Renogy lithiumbatterijen uit de shelf-modus ontwaken rond de 80%.

#5 ·
De OP schreef dat je de batterij moet ontladen tot nul en de monitor vervolgens op nul moet zetten. Logisch. Het zou dan de ampères meten die erin gaan om een capaciteitsmeting te krijgen. Als je de batterij oplaadt tot 100 en deze op 100 zet en de totale ampères invoert volgens de literatuur, krijg je mogelijk nooit een nauwkeurige meting.

#6 ·
De OP schreef dat er staat dat je de batterij tot nul moet ontladen en de monitor dan op nul moet zetten.
Logisch. Het zou dan de ampères meten die erin gaan om een capaciteitsmeting te krijgen.
Als je de batterij tot 100% oplaadt en deze op 100% zet en het totale aantal ampères invoert volgens de literatuur, krijg je mogelijk nooit een nauwkeurige meting.
Ik ben er niet 100% zeker van, maar zelfs als je in het begin ernaast zit, zou het hele ding zich moeten kalibreren de eerste keer dat je op 100% zit en nog steeds aan het opladen bent.

#7 ·
Blijkbaar voor 100% nauwkeurigheid vooraf, de batterij volledig opladen en op 100% zetten, vervolgens leegmaken en op nul zetten.
Of zet hem op nul of 100% en laat hem zichzelf opnieuw kalibreren, ik heb hem op nul gezet en mijn dc-dc-lader 5 minuten getest, de monitor zegt nu dat ik een lading van 6 ampère heb.

#10 ·
@larry barello , jij bent de Renogy-expert, kun je reageren?
Whaaaat?🤣

Monitoren verbruiken misschien niet veel, maar het is niet nul. Zelfs de BMS verbruikt wat stroom en is de belangrijkste bron van de zelfontlading in lithiumbatterijen, vandaar de shelf-modus voor die "slimme batterijen" (de BMS uitschakelen).

Voor onze doeleinden verbruiken de shuntmonitoren waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig stroom.

Voor grote stroomverbruikers (verwarmingen, ventilatoren, koelkasten, omvormers) hebben ze vaak "batterijbesparings"-functies en schakelen ze uit als de klemspanning te laag is. Dat heeft mijn batterijen een keer gered, maar het ijs werd behoorlijk zacht :). Tenminste, ik had nog genoeg stroom om de lichten aan te doen en het probleem op te lossen.

#14 ·
Ik kan het lage stroomverbruik van een slapende Promaster bevestigen. Mijn aftermarket radio was verkeerd bedraad en verbruikte ongeveer 700 mA, wat de servicebatterij na een week donker en stormachtig PNW-weer (geen zonne-druppellading) doodde. Na het repareren van de radiobedrading was de stroomopname van de radio < 1 mA en de totale stroomopname van de servicebatterij lag in de lage enkele cijfers.

Nu mijn busje klaar is, moet ik het 6 maanden opslaan. Wat is de gemakkelijkste methode om mijn lithiumbatterij voor langdurige opslag voor te bereiden?
Laad hem op en koppel vervolgens de batterij los. Opladen tot 40-70% SOC wordt als het beste beschouwd, maar vol werkt voor mij. Ik houd mijn batterijen de afgelopen twee jaar volledig opgeladen en ze lijken in orde. Slechts 0,3% capaciteit (aangegeven) verloren over die periode (200->199,3 AH).

#17 ·
Ik heb GEEN ervaring met externe shuntmonitoren. Ik vertrouw op de interne monitoren in de slimme Renogy-batterijen. Elke uitspraak die ik doe over elektronica, anders dan die ik bezit, is gebaseerd op mijn lezing van gebruikershandleidingen en algemene kennis over elektronica en batterijen.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat het volledig opladen van de batterijen (met behulp van uw handige omvormer-lader) en het instellen van de monitor op de opgegeven AH-waarde een goed begin zou zijn. 100% is zinloos zonder capaciteit. Hoe de werkelijke capaciteit te bepalen - nou, ik heb wel wat ideeën, maar ik weet het niet echt. Ampère in is niet gelijk aan ampère uit, dus simpele integratie werkt niet. U moet de coulometrische efficiëntie van de batterijen schatten of kennen, enz. Een goede shunt heeft waarschijnlijk aanpassingen voor al deze factoren - of zou moeten hebben.

#23 ·
De handleiding is vrij summier en legt niet echt veel uit. Waarschijnlijk krijgt u meer informatie door contact op te nemen met de technische ondersteuning - ze zijn altijd erg behulpzaam voor me geweest. Maar door gewoon de capaciteit in te stellen (zoals u deed op 300AH) en een paar laad-/ontlaadcycli uit te voeren, ontdekt het apparaat waarschijnlijk zelf de andere parameters. Het is echter vreemd dat de standaard "vol" en "leeg" spanningen 0 V en ongeldig zijn, maar het lijkt te werken.

Ik vraag me af of het instellen van V vol op 13,5 en V leeg op 11,0 V de prestaties van de shunt aanzienlijk zou verbeteren. Moet Renogy daarover vragen.

#24 ·
Toen ik mijn Li-batterijen kreeg, heb ik ze opgeladen totdat ze vol waren... Daarna heb ik de monitor ingesteld op 400ah en 100 procent... De metingen lijken sindsdien nauwkeurig te zijn, gebaseerd op overeenkomstige spanningsmetingen (wat waarschijnlijk de manier is waarop de monitor het percentage lading weergeeft).

#25 ·
De metingen zijn sindsdien accuraat gebleken, gebaseerd op overeenkomstige spanningsmetingen (wat waarschijnlijk de manier is waarop de monitor het percentage lading weergeeft)
Geen enkele lithiumbatterijmonitor-shunt gebruikt spanning om de SOC te schatten. Ze integreren de stroom in de tijd (dat is het hele punt van de "shunt"). Het beste wat je met spanning kunt doen, is "leeg", "vol" en ergens daartussenin. Het volgende is een van de vele grafieken op het web die allemaal iets verschillende spanningen hebben. Voor meetdoeleinden is het vlakke gebied echt vlak, waarbij variaties in batterij, belasting en leeftijd de werkelijke spanning beïnvloeden.
Image

#26 ·
Oké, genoeg geraden: ik heb Renogy zojuist gebeld en met de technische ondersteuning gesproken over het instellen van de 500A shuntmonitor. Je MOET VFULL EN VZERO INSTELLEN om het goed te laten werken. Voor Renogy Lithium-batterijen zijn dit de aanbevolen getallen:
  • V Vol 14,4 V (ik zou 14,3 V gebruiken om meetfouten te dekken, aangezien 13,5 en hoger over het algemeen 100% is)
  • V nul 10,0 V (of 12,0 als je conservatief wilt zijn en ~10% reserve wilt hebben, maar dit heeft invloed op het capaciteitsnummer)
  • V uit 11,0 V (dit schakelt de monitor gewoon uit; druk op de knop wekt hem op)
  • Alarm 20 Ah (laagwatermerk voor het alarm, 20% van de capaciteit is typisch)
  • Verzwakking: 0,000% (Voor Renogy. Voor andere fabrikanten, bel ze en kom erachter)
(IMO Capaciteit, V vol en V nul zijn de enige instellingen die vereist zijn. Alarm, Verzwakking en Poff zijn optioneel)

Met de batterijen volledig opgeladen en het instellingenscherm correct ingesteld, dan:
  • Druk op Ok
  • Druk op << (om terug te gaan naar het hoofdscherm)
  • Druk op ^ (om 100% in te stellen, hoewel dit overbodig zou moeten zijn als V-vol is ingesteld)

Met V vol en V nul moet de percentagewaarde worden gereset wanneer de batterij volledig is opgeladen of ontladen. De handleiding impliceert dat een volledige ontlaad-/oplaadcyclus de capaciteit van het pakket reset/kalibreert. De handleiding impliceert ook dat je handmatig 0% en 100% kunt instellen met de v- en ^-knoppen, maar zwijgt over de vraag of het tegelijkertijd V nul en V vol instelt.

Ik gok dat het instellen van de capaciteit (bijv. 300AH) en 100% voldoende is voor een algemeen idee van de batterijstatus. Moet wel, want dat is wat @Lolaeliz en @proeddie deden en ze lijken tevreden met de resultaten.

#33 ·
Is er een kans dat je het verkeerd om hebt geïnstalleerd?

Foto van de installatie? Het hoofdscherm, de programmeerschermen?
Ik heb deze foto gemaakt. Maar voor zover ik weet, is het correct geïnstalleerd. Ik las ergens dat je de batterij volledig moet opladen en vervolgens de pijl omhoog 3 seconden ingedrukt moet houden om hem te kalibreren. Dat ga ik als volgende proberen.
Image