Ram Promaster Forum banner
41 - 60 of 262 Posts
Je zou denken dat het afwerken van muren deel zou uitmaken van fase 1, maar na 9 jaar en 15 cupgolders ben ik nu pas bezig met de muren rond de achterste zijruiten. 🙄
Ik begrijp je! Ik zit waarschijnlijk aan het einde van fase 1 en in plaats van de benodigde en noodzakelijke items te doen, zoals het afschermen van de douche, het afwerken van de eethoek, het aanbrengen van wandbekleding over alle zichtbare balken, het afschermen van elektrische bekabeling in een voetenbak, enz.... ben ik nu bezig met kleine dingen zoals het toevoegen van deflectoren, het vergroten van de ventilatie, het toevoegen van spatlappen, enzovoort.
 
MYTHE: Plus-moeren zijn superieur aan Rivnuts. Het lijkt een geloofsovertuiging te zijn op het web-o-verse dat Plus-moeren beter/sterker/minder vatbaar zijn voor het ronddraaien. Ik bedoel, bekijk ze eens, ze zien er zoveel steviger uit! Maar het is gewoon niet zo. Een correct geïnstalleerde Rivnut is meer dan sterk genoeg, gemakkelijker correct te plaatsen, goedkoper (zowel de gereedschappen als de moeren zelf), en ik zou beweren dat de kans kleiner is dat deze ronddraait dan een Plus-moer. Ik heb duizenden Rivnuts geïnstalleerd en nog nooit is er een rondgedraaid. De mensen van FarOutRide hebben een uitstekende test gedaan, voor degenen die het nog niet hebben gezien. De sleutel is een goede voorbereiding van het gat en ze met voldoende kracht plaatsen. Voor mensen die de handmatige "bolt cutter-stijl" tool gebruiken, betekent dat meer dan één keer volledig knijpen. Als je nieuw bent met het plaatsen van Rivnuts, bewaar dan het plaatwerk dat je uit je ventilator- of raaminstallatie hebt geknipt en gebruik het om te oefenen, zodat je echt kunt zien wat er aan de achterkant gebeurt voordat je Rivnuts in je muren plaatst. Laatste pro-tip: gebruik een tap om de schroefdraad na het plaatsen van de moer na te snijden, het duurt maar een paar seconden en helpt ervoor te zorgen dat er geen vastlopen of kruisdraad ontstaat.
 
Je hebt geen "garage" nodig in de bus. Je kunt een bed met opklapbare bedframe aan de horizontale rib bevestigen dat omhoog kan worden gezwaaid naar het dak, waardoor er ruimte is voor een matras van maximaal eenpersoonsformaat. Dit bed heeft in neergeklapte toestand voldoende ruimte eronder. Opgeklapt neemt het niet meer ruimte in dan de wielkast. Dit wordt ook een de facto stapelbed, omdat iemand ook beneden op een mat kan slapen.

edit: Misschien zou een superhoogte een tweepersoonsbed mogelijk maken?
Ik vind dit idee geweldig! Heeft u er een foto van? De problemen die ik zie: Zou de matras niet in de weg zitten van een ventilator op het dak? Of een raam blokkeren?
 
Ik vind dit idee geweldig! Heb je er een foto van? De problemen die ik zie: Zou de matras niet in de weg zitten van een ventilator op het dak? Of een raam blokkeren?
3 foto's geüpload. Bed omhoog. Bed omlaag. En het scharnier.
Nu is dat geen eenpersoonsmatras, maar voordat ik een eenpersoonsmatras had, en er is nog steeds ruimte om tussen het bed en de keuken te lopen
 

Attachments

Je hebt geen "garage" nodig in de bus. Je kunt een Murphy-bed aan de horizontale rib bevestigen dat omhoog kan zwaaien naar het dak, waardoor er ruimte is voor een matras van eenpersoonsformaat. Dit bed heeft, wanneer het is neergeklapt, voldoende ruimte eronder. Opgeklapt neemt het niet meer ruimte in dan de wielkast. Dit wordt ook een de facto stapelbed omdat iemand ook beneden op een mat kan slapen.

bewerking: Misschien zou een superhoog bed een tweepersoonsbed mogelijk maken?
Alles waar uit mijn ervaring.
 
Loodgietersmythen:
U moet een koolstoffilterpatroon installeren op de inlaat van uw watertankaansluiting (Camco-stijl). Dit is verkeerd gedacht - het verwijdert het chloor dat nodig is om het opgeslagen water in uw tank te beschermen. Installeer in plaats daarvan het filter op de uitlaat van uw tank om te beschermen wat u gebruikt.
We gebruiken een koolstoffilter als we water gebruiken waar we niets van weten, bijvoorbeeld van een camping. We hebben een miniflacon bleekmiddel (gevonden in de $ winkel) om bleekmiddel terug in de tank toe te voegen in de aanbevolen hoeveelheid.
 
U kunt niet meer dan 25 kabels door de behuizing van de achteruitrijcamera passen om te voorkomen dat er een enkel gat in het dak of de zijkanten van de bestelwagen moet worden geboord, behalve voor de ventilator en de ramen…
 
Is het je ooit opgevallen hoe sommige verkeerde ideeën maar niet willen sterven? Ze nemen een schijn van waarheid aan door steeds weer herhaald te worden op internet (YouTube, etc.). Het herkennen en negeren van deze mythen bespaart je tijd en geld. Hier zijn er een paar om mee te beginnen:
  1. Plaat-schuimisolatie (Poly-iso, XPS, etc.) onder een multiplexvloer zal worden verpletterd. NEE, en er is een hoop praktijkervaring en gepubliceerd materiaal dat die notie weerlegt. Denk aan sneeuwschoenen en splatchers. En om dezelfde reden hoeven de vloervalleien NIET te worden gevuld. XPS heeft de voorkeur voor vloeren omdat het geen water absorbeert; poly-iso voor muren en plafond omdat het bestand is tegen hogere temperaturen. Hydrofiele vulling (Thinsulate, Havelock wol, etc.) werkt net zo goed op muren en plafond.
  2. Geluiddempende mat (Kilmat, Noico, etc.) is nodig op oppervlakken die ook geïsoleerd worden. NEE, dat is niet zo. Zeker, het maakt een merkbaar verschil vóór isolatie, maar het wordt daarna overbodig. Geluiddempende mat vermindert geluid door plaatmetalen trillingen te dempen. Isolatie doet hetzelfde als het op plaatmetalen oppervlakken wordt bevestigd.
  3. Het afwerken van de muren en het plafond met hout is noodzakelijk. NEE, dat is het niet. Het vermindert waardevolle binnenruimte. Omarm in plaats daarvan de rondingen. Afgewerkte muren en kasten kunnen direct aan de ribben en kanalen van de bus worden bevestigd. Kies afgewerkte wandmaterialen die flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan de lichte wand- en plafondrondingen.
  4. Het waterpas zetten van de hele bus voordat je met de verbouwing begint, is noodzakelijk. NEE, in tegenstelling tot een huis blijft de bus niet waterpas tijdens de verbouwing of daarna. Gebruik in plaats daarvan de vloer van de bus als referentievlak en zet alles er haaks op (kasten, etc.). Evenzo moeten aanpassingen aan de ophanging om de oorspronkelijke helling van de bus te compenseren, d.w.z. de achterkant is hoger dan de voorkant, NIET worden ondernomen voordat de verbouwing is voltooid, of überhaupt. Extra gewicht van verbouwingsmaterialen en -apparatuur vermindert de helling. Bovendien is een perfect waterpas bus alleen waterpas op perfect waterpas campings, wat zeldzaam is.
  5. Een Promaster kan worden getransformeerd in een off-road beest met alle wendbaarheid van een 4x4. NEE, maar met realistische verwachtingen, goede AT-banden en een voorzichtige, bekwame bestuurder, kan een Promaster nog steeds over een aantal behoorlijk ruwe wegen rijden. Houd er ook rekening mee dat sommige forumleden problemen hebben gepost met ophogingen.
  6. Het kopen en verbouwen van een diesel Promaster is een goed idee. NEE, het is hoogstwaarschijnlijk vragen om problemen. De dieselversie werd slechts in beperkte aantallen geproduceerd van 2014 tot 2017 voordat deze werd stopgezet. De Europese motor en transmissie zijn nog nooit eerder of sindsdien in een ander Noord-Amerikaans voertuig gebruikt. Dientengevolge zijn onderdelen en deskundige monteurs steeds moeilijker te vinden. Zoek in dit forum om meer te weten te komen. De benzine Promaster is precies het tegenovergestelde. De motor en transmissie zijn te vinden in veel andere Noord-Amerikaanse voertuigen, met name de alomtegenwoordige Chrysler/Dodge minivan.
EDIT: opnieuw geformatteerd op basis van opmerkingen.
Wow! Bedankt
 
Mythe: Propaanwarmte veroorzaakt vocht.
Waarheid: Het verbranden van alle fossiele brandstoffen creëert vocht. Dat vocht kan uit de bus ontsnappen. Ik denk dat deze mythe afkomstig is van de Mr Heater Buddy, wat slechts één merk kachel is dat niet ventileert. Het maakt toevallig gebruik van propaan, dus sommige mensen denken dat propaan slecht is voor de warmte.

Mythe: Je moet je vloer vastschroeven/lijmen.
Waarheid: Een zwevende vloer beweegt niet, tenzij je de bus omdraait. Ga gerust schroeven als je wilt dat de vloer op zijn plaats blijft terwijl al je kasten door de bus vliegen.

Mythe: Je hebt 3/4" multiplex nodig voor kasten.
Waarheid: Goed geconstrueerde kasten kunnen zonder problemen van 1/2" multiplex worden gelijmd.

Mythe (voornamelijk met betrekking tot fulltime): Je kunt geen huisdieren hebben.
Waarheid: De meerderheid van de nomaden heeft huisdieren onderweg en doet het prima.

Mythe (ook met betrekking tot fulltime): Je kunt niet veel spullen meenemen.
Waarheid: Je zou verrast zijn hoeveel er in een grote bus past. Mensen reizen met fietsen, motoren, surf-/snowboards, kajaks, gitaren, handdrums, een reeks festivaloutfits, flow toys met witte benzine, kamerplanten, keramiek, complete werkplaatsen, enz.

Bijna-mythes (dingen die ik veel mensen zie doen die eigenlijk geen zin hebben):

Shiplap. Oké prima als je er echt van houdt om in een donkere tunnel te zitten met parallelle lijnen die in de lengte gaan om het kleiner te laten lijken, extra gewicht toe te voegen en de bouw een stuk moeilijker voor jezelf te maken, doe het dan vooral. Maar veel mensen doen het gewoon omdat ze het iemand anders zien doen.

Hetzelfde geldt voor puck-lampen. Waarom één draad naar stripverlichting leggen die na het plafond is geïnstalleerd en minder direct, gelijkmatig licht hebben, terwijl je meerdere draden over het plafond kunt leggen en een aantal gaten op precieze locaties kunt snijden om puntlichten te hebben?

AC. Sommige mensen zijn echt blij met hun AC die 2 uur per dag in de zomer draait. De meeste mensen gebruiken het niet en zouden liever meer dakruimte hebben.

Warmwaterboilers op aanvraag. De meeste mensen die ik ken en die er een gebruiken, klagen erover.

800Ah lithium met 300W zonnepanelen. Vertel me alsjeblieft hoe je die batterijen van plan bent op te laden. Tenzij je een weekend- of aansluitkampeerder bent, zullen die extra 650 Ah bijna nutteloos zijn.

Over het onderwerp van het Camco-filter bij de kraan voor het vullen - dat doe ik al jaren en heb nog nooit een probleem met de watertank gehad. Ik ben van plan om het op die manier te blijven doen. Ik doe het vooral als een eerste fase filter om vuil uit mijn pompspanning te houden.
 
Myt: Propane warmte veroorzaakt vocht.
Waarheid: Het verbranden van alle fossiele brandstoffen creëert vocht. Dat vocht kan uit de bus ontsnappen. Ik denk dat deze mythe afkomstig is van de Mr Heater Buddy, wat slechts één merk kachel is dat niet ventileert. Het maakt toevallig gebruik van propaan, dus sommige mensen denken dat propaan slecht is voor de warmte.

Het zelfde met puck lights. Waarom één draad naar stripverlichting trekken die na het plafond is geïnstalleerd, en minder direct, gelijkmatig licht hebben, terwijl je meerdere draden over het plafond kunt trekken en een heleboel gaten op precieze locaties kunt snijden om puntlichten te hebben?


800Ah lithium met 300W zonnepanelen. Vertel me alsjeblieft hoe je die batterijen van plan bent op te laden. Tenzij je een weekendkampeerder of een kampeerder met aansluiting bent, zullen die extra 650 Ah bijna nutteloos zijn.
Ik denk dat het ook komt omdat de propaan=water-ding vaak ter sprake komt omdat iemand aan het debatteren is over koken met propaan versus elektrisch.

puck lights... Ik hou van taakverlichting, ik geef de voorkeur aan de bus donkerder 's nachts en DH wil fel licht om te lezen. We hebben ook taakverlichting boven het kooktoestel, zodat we goed kunnen zien zonder als een gek in de hele bus verlicht te worden. We hebben vier verschillende circuits voor verschillende soorten verlichting plus een paar kleine oplaadbare lampjes naast elke kant van het bed. Ik kan een lamp aandoen om 's nachts de badkamer te gebruiken die niet veel schijnt waar DH slaapt.

Grote batterij, weinig zonnepanelen. Ons eerste jaar met de bus hadden we geen zonnepanelen, we hebben de neiging om veel te bewegen, dus de dynamo laadde ons op. We hebben 400ah, de onze is de meeste dagen tegen de ochtend opgeladen, dus we zouden waarschijnlijk met minder zonnepanelen kunnen werken. Ik denk dat het ervan afhangt of je 800ah nodig hebt voor dagelijks gebruik of dat je 800ah hebt voor minder frequent gebruik. Als je het hebt zodat je zware belastingen een of twee keer per week kunt draaien, dan kun je de batterijen langzaam weer opladen in de loop van de week, het duurt meer dan een dag als je niet genoeg zonnepanelen hebt en je niet rijdt. Of misschien hebben ze een generator die ze voor korte periodes laten draaien omdat ze ergens zijn waar het 's nachts niet is toegestaan.
 
Ik heb een vraag. Moet ik de rest van mijn 3m thinsulate rol gebruiken om de hoeken en gaten in mijn busje te stoppen? Of moet ik een kleine rol roze isolatie kopen?
 
Discussion starter · #58 ·
MYTHE: Het is OK om de gebieden onder al die zwarte plastic driehoeken te isoleren die aan weerszijden langs de vloer in de bus lopen.

NEE, dat is het niet. De gebieden onder de gaten die bedekt zijn door de zwarte driehoeken worden dorpels genoemd. Sommigen beweren dat de gaten bedoeld zijn om vocht uit de bus af te voeren. Dat is misschien een andere mythe. Maar zelfs als dat waar zou zijn, kan er ook water in de dorpels komen via carrosseriespleten in de wielkasten (enz.) en rond de bevestigingsmiddelen die de zwarte plastic sierpanelen aan de buitenkant vasthouden. Isolatie kan water opvangen en vasthouden, waardoor het niet kan verdampen of vrij kan weglopen. Dat is een recept voor schimmel. Bovendien bevinden de meeste dorpeloppervlakken zich onder vloerniveau, waar isolatie zinloos is. Isoleer over de zwarte driehoeksgaten, als je wilt, maar niet erin.
 
Discussion starter · #59 ·
MYTHE: Je kunt de handleidingen en installatie-instructies van gebruikers niet bekijken voordat je iets koopt.

Niet waar. Tegenwoordig maakt bijna elke fabrikant PDF-versies van hun gebruikershandleidingen en installatie-instructies gratis te downloaden, zonder dat je iets hoeft te kopen. Normaal gesproken is er een link "documenten" of "downloads" ergens op de verkooppagina voor elk productmodel. Lees deze documenten om te begrijpen of iets aan je behoeften voldoet voordat je het koopt. Installatie-instructies voor elektrische apparatuur bevatten meestal bedradingsschema's compleet met draaddiktes en zekeringmaten. Sommige onderhouden online archieven voor niet meer leverbare producten/modellen binnen hun "Support"-sectie. Je kunt ook Promaster-gebruikershandleidingen vinden door te googelen op "<your model yr> promaster user's manual".
 
MYTHE: Je kunt de handleidingen en installatie-instructies van gebruikers niet bekijken voordat je iets koopt.

Niet waar. Tegenwoordig maakt bijna elke fabrikant PDF-versies van hun gebruikershandleidingen en installatie-instructies gratis te downloaden, zonder dat je iets hoeft te kopen. Normaal gesproken staat er ergens op de verkooppagina voor elk productmodel een link "documenten" of "downloads". Lees deze documenten om te begrijpen of iets aan je behoeften voldoet voordat je het koopt. Installatie-instructies voor elektrische apparatuur bevatten meestal bedradingsschema's compleet met draaddiktes en zekeringmaten. Sommigen onderhouden online archieven voor producten/modellen die niet meer worden geproduceerd, binnen hun "Support"-sectie. Je kunt ook Promaster-gebruikershandleidingen vinden door te googelen op "<your model yr> promaster user's manual".
Ik ben het ermee eens. Ik weet het. Ik weet het. Mijn favoriete Blue Brand kan nooit worden vertrouwd met een gedrukte handleiding. Ik ben gewend geraakt aan de soms wekelijkse firmware- en software-updates, die een gedrukte handleiding voor alle doeleinden overbodig maken. Gelukkig updaten ze hun handleidingen in digitaal formaat. Wanneer ben je voor het laatst op de hoogte gebracht van een update voor Renogy-apparatuur die de werking van de apparatuur zou verbeteren? Denk er eens over na.
 
41 - 60 of 262 Posts