Ram Promaster Forum banner

Isolatievraag.. wat is het meest logisch

9.5K views 68 replies 19 participants last post by  MsNomer  
#1 ·
All newly registered members MUST make an introductory post in the Introductory Post Forum. Failure to make an introductory post will result in your being banned. https://www.promasterforum.com/forums/promasterforum-com-introduction-section.122/
Hallo, ik heb veel onderzoek gedaan en ontdekt dat het eerder verwarrender dan minder verwarrend wordt. Ik heb een witte bestelwagen Pro Master 159 met hoog dak en woon in het noordoosten en zal hem seizoensgebonden gebruiken voor roadtrips etc.

Is 3M Thinsulate het meest logisch voor de muren of lamswol? Zal het voldoende isolatie zijn? Waar zijn goede plaatsen om het te bestellen?

Wat doe je over de stalen frame-elementen voor isolatie?

Wat is het beste product voor het isoleren van de vloer? Plafond?

Wat is een goed geluiddodend product? Waar heb je het nog meer nodig, naast de wielkasten?

Bedankt!
 
#2 ·
Hallo,
Ik weet zeker dat je veel tegenstrijdige antwoorden zult krijgen :)

Mijn favoriet:
Wanden en plafond: 1 inch Polyiso - je kunt dit waarschijnlijk krijgen bij HomeDepot of Lowes
Lijm de Polyiso op het plaatwerk met Great Stuff-schuim uit een spuitbus - gebruik veerstokken om het op zijn plaats te houden totdat de Great Stuff is uitgehard.

Vloer: 1 inch dik XPS-hardschuimplaat
Gebruik multiplex van een halve inch over de XPS.
Het is niet nodig om de vloergolfplaten te vullen.
Ik zou alle lagen aan elkaar lijmen, maar velen doen dat niet.

Dit is voldoende voor 3-seizoenen-vans.
Als je de bus in de winter in een koud klimaat wilt gebruiken, dan:

Vul de frameholtes met iets als Thinsulate.

Isoleer over het binnenoppervlak van de frames met isolerende schuimtape van 1/4 tot 1/2 inch dik om thermische bruggen te voorkomen.

Meer info:
Isolatietest...

Thermische brugtest...

Gary
 
#44 ·
Mijn favoriet:

Wanden en plafond: 1 inch Polyiso - je kunt dit waarschijnlijk krijgen bij HomeDepot of Lowes
Lijm de Polyiso op het plaatwerk met Great Stuff-schuim uit een spuitbus - gebruik veerstokken om het op zijn plaats te houden totdat de Great Stuff is uitgehard.

Vloer: 1 inch dik XPS-hardschuimplaat
Gebruik een halve inch multiplex over de XPS.
Het is niet nodig om de vloergolfplaten te vullen.
Ik zou alle lagen aan elkaar lijmen, maar velen doen dat niet.

Dit is voldoende voor 3-seizoenen-vans.
Als je de bus in de winter in een koud klimaat wilt gebruiken, dan:

Vul de frameholtes met iets als Thinsulate.

Isoleer over het binnenoppervlak van de frames met isolerende schuimtape van 1/4 tot 1/2 inch dik om thermische bruggen te voorkomen.
 
#3 ·
Ik heb Havelock-wol gebruikt, met Polyiso op de vloer en het plafond. Als ik het opnieuw zou doen: ik zou gewoon voor polyiso gaan. Het is effectief, gemakkelijk te installeren en goedkoop. Ik denk dat we het te ingewikkeld maken over dit onderwerp. Niets zal een busje veel meer dan 10° beter houden dan de buitentemperatuur. Het geld dat ik aan Havelock heb uitgegeven, had beter besteed kunnen worden aan een kachel, een ventilator of raambekleding.
 
#4 ·
Ik heb het heel vergelijkbaar gedaan als Gary en ik ben super blij met deze methode. Ik heb persoonlijk 3M90 gebruikt om de polyiso op te lijmen, en great stuff in de gaten. Ik zou het weer zo doen in plaats van great-stuff-als-lijm, vooral omdat ik dingen graag gemakkelijk vind en 3M90 geen ondersteuning nodig heeft om het omhoog te houden terwijl het uithardt.

Ik heb de grote holtes (deuren, onderste helft van de C-stijlen) opgevuld en andere ribben bedekt met 1/2" schuim.

Ik heb geen ervaring met Thinsulate en zou het misschien overwegen voor een tweede bouw, gewoon omdat het wat gemakkelijker lijkt dan alle vormen uit schuimplaat snijden. Maar het is dikker, en op veel plaatsen (vooral middenmuren) heb ik geen ruimte voor 2". En waar ik wel extra ruimte heb, zou het verdubbelen van schuimplaat beter moeten isoleren dan Thinsulate.
 
#42 ·
Ik heb het heel vergelijkbaar gedaan als Gary en ik ben super blij met deze methode. Ik heb persoonlijk 3M90 gebruikt om de polyiso op te lijmen, en great stuff in de gaten. Ik zou het weer op die manier doen in plaats van great-stuff-als-lijm, vooral omdat ik dingen graag gemakkelijk vind en 3M90 geen ondersteuning nodig heeft om het omhoog te houden terwijl het uithardt.

Ik heb de grote holtes (deuren, onderste helft van C-stijlen) opgevuld en andere ribben bedekt met 1/2" schuim.

Ik heb geen ervaring met Thinsulate, en zou het misschien overwegen voor een tweede bouw, gewoon omdat het wat gemakkelijker lijkt dan alle vormen uit schuimplaat snijden. Maar het is dikker, en op veel plaatsen (vooral middenwanden) heb ik geen ruimte voor 2". En waar ik wel extra ruimte heb, zou het verdubbelen van schuimplaat beter moeten isoleren dan Thinsulate.
Hoi, Wat of hoe heb je je holtes gevuld?
 
#5 ·
Thinsulate is de beste keuze voor de deuren en in de hoeken van het dak. Je kunt het in stroken snijden en de holtes vullen zonder lijm, en de zwarte achterkant houdt het bij elkaar en zorgt ervoor dat je het uit de buurt van de bewegende delen kunt houden.

Het is ongeveer R5 en 1,5" dik en in mijn omgeving ongeveer dezelfde prijs als Polyiso-schuimplaat. Ik heb de muren boven en onder de ramen met Thinsulate gedaan. Er zit 1" Polyiso in het plafond tussen de ribben met nog eens 1/2" XPS eroverheen, dat wordt vastgehouden door ondervloer die aan de ribben is geschroefd, en 1/2" XPS op de vloer met 1/4" multiplex erop. Ik was bang dat de vloer niet stijf genoeg zou zijn, maar het werd hier voorgesteld en ik ben blij dat ik heb geluisterd.

Op onze bus geven het dak en de muren veel warmte af, omdat hij zwart is, dus daar ging de extra isolatie naartoe. De vloer moest dun zijn om voldoende hoofdruimte te houden zodat we rechtop konden staan. Ik ben 6'2" en ik kan staan met schoenen aan, maar net.

Eerlijk gezegd, als we een witte bus hadden, zou ik gewoon overal Thinsulate gebruiken, behalve op de vloer. Dat stomme schuim boven je hoofd is waardeloos.
 
#6 ·
Mijn vrouw en ik besloten om Havelock wol en katoenen buizen te gebruiken. We waren bezorgd over het hebben van te veel plastic en uitgassende materialen in zo'n kleine ruimte. We hebben ook een houtkachel en het brandgevaar was een andere overweging. De wol geeft misschien niet de beste isolatie, maar het werkt voor ons als weekendstrijders.

De katoenen buizen worden gevuld met de wol en in alle openingen van deuren en panelen geplaatst. De reden dat we katoenen buizen gebruikten, was dat het er zo moeilijk uitzag om de wollen latten op hun plaats te lijmen. We waren ook bang dat de wol allemaal naar de bodem van de panelen zou zakken tijdens het rijden op hobbelige wegen. Het idee kwam echt van slaapzakken en donsjacks waar ze schotten hebben om ervoor te zorgen dat het dons zich niet allemaal op de bodem verzamelt.
We hebben geen vochtbarrières. Tot nu toe hebben we geen problemen gehad met vocht, maar we gebruiken wel de houtkachel en dat geeft droge warmte. In de winter verzamelen we het water van de voorruit in de cabine, zodat het niet blijft hangen.
Dit is misschien niet de gemakkelijkste of beste optie als je fulltime in je busje verblijft, maar het werkt voor ons, zoals ik al zei.
 
#7 ·
Polyiso + spuitschuim lijkt de beste manier om de strakste barrière te creëren. De veel voorkomende klacht die ik lees, of de zorg die mensen hebben met Thinsulate en wol, is het vermogen om vocht te absorberen in het geval van vochtophoping. Nu is de kanttekening hier bij plaat + schuim dat het in het onwaarschijnlijke geval dat er carrosseriewerkzaamheden of toegang tot draden nodig zijn, meer tijd kan kosten om het er weer af te halen en over wol/thinsulate te plaatsen dat gewoon kan worden afgescheurd.
 
#8 ·
Ik heb Thinsulate gebruikt in mijn witte bestelwagen. Twee lagen in het plafond, 1-2 lagen in de lagere wanden, losjes in holtes gestopt. Volledig onbedekte ramen rondom, geen isolatie in vloer of deuren. In de winter kan een 1500W-kachel een verschil van 40°C handhaven; de Webasto kan meer handhaven. In de zomer kan ik de omgevingstemperatuur handhaven met de MaxxAir en Tyvek-hoezen aan de buitenkant van de ramen. Ik ben blij.
 
#66 ·
Ik heb Thinsulate gebruikt in mijn witte bus. Twee lagen in het plafond, 1-2 lagen in de lagere wanden, losjes in holtes gestopt. Volledige onbedekte ramen rondom, geen isolatie in de vloer of deuren. In de winter kan een 1500W-verwarming een verschil van 40°C handhaven; de Webasto kan meer handhaven. In de zomer kan ik de omgevingstemperatuur handhaven met de MaxxAir en Tyvek-hoezen aan de buitenkant van de ramen. Ik ben blij.
Hoi @MsNomer, voor je lagen Thinsulate, spuit je voor de tweede laag gewoon de M90-spray op het zwarte deel van de thinsulate dat al aan de muur is bevestigd? (Ik wilde er vooral zeker van zijn dat dit de eerste laag niet uit elkaar zou trekken met gewicht dat aan de andere kant wordt toegevoegd).
 
#10 ·
Ik heb overal butylmatten gebruikt voor geluidsisolatie. Ik heb ook overal Thinsulate gebruikt (behalve de vloer, daar heb ik 3/8: neopreenschuim gebruikt). Als ik het opnieuw zou doen, zou ik het gebruik van butyl beperken, aangezien Thinsulate behoorlijk goed werk verricht bij geluidsisolatie. Wielkasten en misschien een beetje op het plafond en de vloer.

Thinsulate + 3M90 kan een busje in één dag isoleren. Supersnel: grof snijden, spuiten, opplakken, doorgaan naar het volgende paneel. Volg de 3M-instructies niet; een lichte spray op de isolatie is alles wat je nodig hebt. Plak het op. Het is permanent (maar gemakkelijk te verwijderen indien nodig). Gemakkelijk om holtes op te vullen, gemakkelijk om in hoeken te proppen. Niet goedkoop, maar tijd is iets waard. Maak je ook geen zorgen over vocht dat achter de isolatie wordt vastgehouden.

Aangezien de ramen de PRIMAIRE bron van warmteverlies/winst zijn, moet je je niet obsessief bezighouden met een strak geïsoleerde bus, tenzij je minstens evenveel tijd aan de ramen besteedt. Ik heb Arctic Tern-ramen gebruikt. Prijzig, maar zeer goed geïsoleerd + eenvoudige, gealuminiseerde bubbelfolie-isolatie voor de voorruiten. De 2kW Webasto houdt het interieur op 70+ tot 14f en verbruikt ongeveer 1/2 gallon brandstof over 12 uur.

Ja. De vloer is koud. Draag sokken.
 
#11 ·
Ben het helemaal eens met anderen over Thinsulate, we hebben butyl geluidsisolatie patches gedaan en daarna polyiso/spuitschuim eroverheen op de muren en het plafond, en als we het opnieuw zouden moeten doen, zouden we gewoon thinsulate doen en misschien wat butyl op de wielkasten en het plafond (voor regen geluiden). De butyl en polyiso duurden lang met al het snijden en passen, terwijl we gewoon Thinsulate op de schuif- en achterdeuren gebruikten, het is zo snel en gemakkelijk.
 
#12 ·
Vorige week was ik onze bus aan het isoleren en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de overgebleven Thinsulate te vergelijken met de Polyiso die ik met contactlijm had aangebracht. Ik heb twee daksecties met schuim gedaan en twee met thinsulate en ik kon het verschil tussen de twee niet zien. Ik heb de rest van het plafond met Thinsulate gedaan. Ik denk dat het kleine verschil in prestaties wordt gecompenseerd door het feit dat je je niet zo goed in de gaten kunt aanpassen. Toegegeven, ik heb de 1/4" gaten tussen het schuim en de metalen dwarsbalken niet met schuim gespoten, maar uiteindelijk besloot ik dat de extra inspanning niet echt veel verschil maakte.

Het was vandaag 76 graden en de 9.000 BTU airconditioner kon de warmtebelasting van de directe zon op al onze ramen nauwelijks bijhouden, er zullen wat raambekledingen nodig zijn om het koel te houden als het echt warm is. Ik begrijp waarom de fabriek bouwt met nauwelijks isolatie en 13.500 BTU airco's erop gooit, de hitte van de cabine is waanzinnig.
 
#13 ·
Ik was vorige week onze bus aan het isoleren en maakte van de gelegenheid gebruik om de overgebleven Thinsulate te vergelijken met de Polyiso die ik met contactlijm had aangebracht. Ik heb twee daksecties met schuim en twee met thinsulate gedaan en ik kon het verschil tussen de twee niet zien. De rest van het plafond heb ik met Thinsulate gedaan. Ik denk dat het kleine verschil in prestaties wordt gecompenseerd door het feit dat je niet zo goed in de gaten kunt passen. Toegegeven, ik heb de 1/4" gaten tussen het schuim en de metalen dwarsbalken niet met schuim gespoten, maar uiteindelijk besloot ik dat de extra inspanning niet echt veel verschil maakte.

Het was vandaag 76 graden en de 9.000 BTU airconditioner kon de warmtebelasting van de directe zon op al onze ramen nauwelijks bijhouden, er zullen wat raambekledingen nodig zijn om het koel te houden als het echt warm is. Ik begrijp waarom de fabriek bouwt met nauwelijks isolatie en 13.500 BTU airco's erop gooit, de hitte van de cabine is waanzinnig.
Hoi,

Benieuwd hoe je het verschil hebt gemeten?

De Thinsulate is dikker dan 1 inch Polyiso, dus het krijgt meer R-waarde van dat, ook al is de R-waarde per inch lager.

Voor mij is het enige echt significante verschil dat de Thinsulate zeer waterdampdoorlatend is en je condensatie op het plaatwerk van de bus krijgt. Voor veel klimaten en toepassingen maakt dit waarschijnlijk niet veel uit, zolang de omstandigheden in de bus de condensatie laten opdrogen.

Voor bussen die in echt uitdagende klimaten worden gebruikt, zal het gebruik van twee lagen Polyiso om de maximale dikte te bereiken die je kunt verdragen zonder binnenruimte te verliezen, aanzienlijk beter presteren op warmteverlies of -winst dan dezelfde dikte van Thinsulate.

Gary
 
#21 ·
Hallo, ik heb veel onderzoek gedaan en ik merk dat het eerder verwarrender dan minder verwarrend wordt. Ik heb een witte bestelwagen Pro Master 159 met hoog dak en woon in het noordoosten en zal hem seizoensgebonden gebruiken voor roadtrips etc.

Is 3M Thinsulate het meest logisch voor de muren of lamswol? Zal het voldoende isolatie zijn? Waar zijn goede plekken om het te bestellen?

Wat doe je over de stalen frame-elementen voor isolatie?

Wat is het beste product voor het isoleren van de vloer? Plafond?

Wat is een goed geluiddodend product, naast de wielkasten, waar heb je het nog meer nodig?

Bedankt!
IK DENK DAT JE HET BESTE AF BENT MET SPRAYSCHUIM, WAT IK VAN PLAN BEN TE GEBRUIKEN. BEKIJK DE VIDEO'S OP YOUTUBE VOOR DE BESTE REFERENTIES. ROMMELIG PROCES MAAR ZEKER DE MEEST EFFECTIEVE MANIER OM TE ISOLEREN & GELUIDSDEMPING.
 
#32 ·
IK DENK DAT JE HET BESTE AF BENT MET SPRAYSCHUIM, DAT IS WAT IK VAN PLAN BEN TE GEBRUIKEN. BEKIJK DE VIDEO'S OP YOUTUBE VOOR DE BESTE REFERENTIES. ROMMELIG PROCES MAAR ZEKER DE MEEST EFFECTIEVE MANIER OM TE ISOLEREN & GELUIDSDEMPEND.
Hoi,
Ik heb mijn bus geïsoleerd met spuitschuim, en als ik een andere bus zou hebben om te doen, zou ik Polyiso gebruiken die op zijn plaats is gelijmd met Great Stuff.

Mijn gedachte is dat spuitschuim prima is, maar het isoleert en controleert vocht niet beter dan Polyiso, en het is een stuk duurder met veel manieren waarop dingen mis kunnen gaan.

Gary
 
#26 ·
Deze hydraulische krikken zijn zo handig bij bijna elke fase van een busje. Je kunt bepalen waar je boort en dingen monteert. Een van de handigste taken is het plaatsen van polyiso op het plafond. View attachment 95464
Dat is het! Wat is je vloer-tot-plafondhoogte in een build als dat? Met 1,88 m raakt mijn haar het plafond met een vloer van 2,5 cm dik en een plafond dat 2,5 cm onder de ribben zit. Ik moest 1,25 cm isolatie en 0,6 cm multiplex op de vloer gebruiken om recht te kunnen staan. Zo'n build zou wel gemakkelijk te verwarmen en te koelen zijn!
 
#31 ·
#45 ·
Hallo Gary, Ik hoop dat ik een paar vragen kan stellen. Je eerste bericht was erg nuttig.

De vloer die je voorstelde met 1" polyiso, 1/2" multiplex, aan elkaar gelijmd - wat voor soort multiplex zou je gebruiken voor de ondervloer?

GEBRUIK JE GELUIDSDEMPER? ZO JA, WELKE RAAD JE AAN? We zullen polyiso gebruiken op muren en plafond.

LIJM JE DE POLY EERST AAN DE VLOER VAN DE BUS EN DAN OOK DE POLY EN HET MULTIPLEX AAN ELKAAR? MET JOUW METHODE IS ER GEEN ONDERVLOERFRAME NODIG, CORRECT?

WAT RAAD JE AAN VOOR EEN DEFINITIEVE VLOERAFWERKING? DOE JE EERST DE ONDER- EN AFWERKVLOER EN DAN DE KASTEN?

BEDRADING NA DE ISOLATIE ZODAT JE HET KUNT VINDEN EN WIJZIGINGEN KUNT AANBRENGEN INDIEN NODIG?

Hartelijk bedankt.
 
#46 ·
Hoi Gary, Ik hoop dat ik een paar vragen kan stellen. Je eerste bericht was erg nuttig.

De vloer die je voorstelde met 1" polyiso, 1/2" multiplex, aan elkaar gelijmd - wat voor soort multiplex zou je gebruiken voor de ondervloer?

GEBRUIK JE GELUIDSDEMPING? ZO JA, WELKE RAAD JE AAN? We zullen polyiso gebruiken op muren en plafond.

LIJM JE DE POLY EERST AAN DE VLOER VAN DE BUS EN DAN OOK DE POLY EN HET MULTIPLEX AAN ELKAAR? MET JOUW METHODE IS ER GEEN ONDERVLOERFRAME NODIG, CORRECT?

WAT RAAD JE AAN VOOR EEN DEFINITIEVE VLOERAFWERKING? DOE JE EERST DE ONDERVLOER EN DE DEFINITIEVE VLOER EN DAN DE KASTEN?

BEDRADING NA DE ISOLATIE ZODAT JE HET KUNT VINDEN EN WIJZIGINGEN KUNT AANBRENGEN INDIEN NODIG?

Bedankt.
Ik ben Gary niet, maar ik zal toch mijn 2 cent geven lol.

Ik heb mijn vloer gemaakt voordat ik veel onderzoek deed en zeker voordat ik hoorde dat mensen hem lijmden of vastschroefden. Ik heb 1/2" multiplex (basis constructie multiplex) op 1" XPS gelegd, de randen aan elkaar verbonden en niets om hem vast te houden. Hij kan toch nergens heen, tenzij ik de bus omrol. Mijn vloer heeft 25.000 mijl en we wonen al anderhalf jaar fulltime in de bus en hebben geen problemen met de vloer gehad. Verzegel alle zijkanten van het vloer multiplex voor het geval er vocht onder komt.

Over het algemeen is het voor vloeren in rollen prima om onder de kasten te gaan, en op die manier gemakkelijker. Wees gewoon voorzichtig tijdens de rest van de bouw, want het is gemakkelijk om dingen te laten vallen en de vloer te beschadigen tijdens de bouw. Ik heb mijn vloer na de kasten gedaan omdat ik LVP - klikvloer - gebruikte. Ziet er goed uit en is redelijk eenvoudig, maar het duurde toch een paar uur. LVP zet veel uit en krimpt veel bij temperatuurverandering, dus het gaat meestal rond de kasten met een kleine opening aan de randen (bedekt door sierlijsten naar keuze) en niets erdoorheen geschroefd. Ik heb mijn ondervloer zeker veel beschadigd tijdens mijn bouw, maar het kon me niet schelen - het werd allemaal aan het einde bedekt.

Bedrading... over het algemeen doen mensen het graag na isolatie voor gemakkelijke toegang. Vooral als je schuimplaten gebruikt, kun je daar niet echt draden achter plaatsen. Toch is het achter muren nog steeds lastig om toegang te krijgen/te vervangen, tenzij je de nieuwe draad met de oude erdoorheen trekt. Het is gemakkelijk genoeg om draden te verbergen als je eerst muren bouwt. Sommigen doen een uitsparing op de vloer achter kasten. Ik heb wat draden onder het bed gedaan om naar de andere kant te gaan, wat aan de achterkant van het aanrecht (bedekt door een opbergbak die ik heb gebouwd), wat in de metalen ribben van de bus.
 
#47 ·
Wauw, bedankt voor de snelle reactie. Waarmee heb je de randen van de vloer afgedicht?

Was je tevreden met de LVP-vloer en zou je hem opnieuw gebruiken?

We proberen ook draaibare stoelen te vinden. We willen ze en dachten dat we ze zouden toevoegen, maar na het bekijken van het forum hebben mensen veel vragen gesteld. We hebben de bus en de draaistoelen al bij de fabrikant besteld, die prijzig waren. Enige gedachten? We krijgen een 2500, 159 2300 PM hightop.

Waarmee heb je ook het plafond en de muren geïsoleerd en ben je er tevreden mee?

Nog iets anders dat je echt belangrijk vond om te leren van je bouw? Klinkt alsof het goed ging.
 
#48 ·
Wow, bedankt voor de snelle reactie. Waarmee heb je de randen van de vloer afgedicht?
Bedoel je de ondervloer of de kieren rond de LVP?
Ik heb Lexel rond LVP gebruikt omdat het waterdicht, flexibel, helder is en ook als lijm fungeert (ik heb het gebruikt om wat sierlijsten vast te houden). Maar ik probeer ook niet te morsen. Er zijn zeker onverzegelde plekken hier en daar.

Was je tevreden met de LVP-vloer en zou je hem opnieuw gebruiken?
Ik zou hem zeker opnieuw gebruiken. Ik heb een houtlook gekregen en hij past mooi bij de rest van de bus. Zorg ervoor dat je rekening houdt met de LVP-dikte en eventuele sierlijsten die je wilt gebruiken bij het bouwen van kasten - zodat lades en deuren open kunnen.

We proberen ook draaibare stoelen uit te zoeken. We willen ze en dachten dat we ze zouden toevoegen, maar na het bekijken van het forum stelden mensen veel vragen. We hebben de bus en de draaistoelen al bij de fabrikant besteld, die prijzig waren. Enige gedachten? We krijgen een 2500, 159 2300 PM hightop.
Welke vragen werden er gesteld?
Aftermarket draaistoelen voegen hoogte toe, wat volgens mij een probleem zou zijn, maar ik ben er gewoon aan gewend geraakt. Als je vrij lang (zicht) of klein (pedalen bereiken) bent, moet je mogelijk de stoelbasissen verlagen met aftermarket draaistoelen. Ik ben 1,78 m en de hoogte is niet perfect, maar goed genoeg voor de afgelopen 25.000 mijl rijden lol.

Waarmee heb je ook het plafond en de muren geïsoleerd en ben je daar tevreden mee?
Ik heb Polyiso gebruikt (ik geloof dat ik dat heb vermeld na Gary's post aan het begin van de thread). Helemaal tevreden mee en goede isolatie. Een beetje lastig om te installeren (knippen, knippen, knippen, lijmen, herhalen 30 keer, gaten vullen met ander product, ribben bedekken met een ander, enz.). Maar relatief eenvoudig, niet te duur en isoleert geweldig. Ik denk dat Thinsulate volgens wat ik hoor de ultieme, eenvoudig te installeren methode is.

Nog iets anders dat echt belangrijk is dat je hebt geleerd van je bouw? Klinkt alsof het goed ging.
Ja, een heleboel dingen lol. Het ging goed en ik zou niet veel veranderen, zo niet, zelfs niet na er 1,5 jaar in te hebben gewoond.

Ik zou mezelf meer ruimte geven voor het watersysteem en gewoon krimpverbindingen gebruiken. Ik heb verschillende connectoren in elkaar geknutseld en ze erin gepropt. Heb een paar lekken gehad en het is moeilijk om daar te werken. Maar over het algemeen heeft het het behoorlijk goed gedaan voor zoveel offroad rijden over het westen en Baja.

Ik zou een ander schuifdeurraam kiezen. Waarschijnlijk wat meer accucapaciteit. En zou Renogy niet gebruiken voor de omvormer. En ik zou een hardhout kiezen voor de kasten, want de mijne deuken een beetje te gemakkelijk, ook al zijn we heel voorzichtig.

Maar voor het grootste deel zijn we tevreden met alle producten en constructiemethoden. Niets valt echt uit elkaar, behalve een paar waterlekken, een bout hier en daar die opnieuw moet worden vastgedraaid. Is vrij probleemloos geweest.
 
#49 ·
Ik heb onlangs mijn watersysteem verbouwd. Ik had ook een paar kleine lekkages na veel gehobbel over onverharde wegen. Dus ik heb vereenvoudigd, vereenvoudigd, vereenvoudigd. Nu heb ik alleen nog een pomp, een filter, een kleine elektrische boiler en een gootsteen. Ik gebruik flexibele gootsteenaansluitingen voor al mijn PEX naar gootsteen, pomp en filter. Die dingen draai je met de hand vast en lekken niet.

Ik heb mijn grijswateropvangtank sanitair en kogelkranen verwijderd en vervangen door een simpele afvoer in een waterkan die ik elke dag verwijder en op de grond leeg.

Ik heb thinsulate gebruikt, het was in feite minder dan een dag om de hele bus te isoleren.

Mijn bus werd geleverd met de fabrieksbodem. Ik weet niet of het mogelijk is om die in de aftermarket te kopen, maar dat zou veel geld waard zijn. Hij is gemaakt van ongelooflijk multiplex dat waterdicht en zeer sterk is. Het is uit één stuk met gaten voor de sjorbouten die al goed geplaatst zijn en afgewerkt met een plastic overlay.

Ik heb mijn vloer minimaal geïsoleerd, deels omdat ik niet geloof dat hij veel isolatie nodig heeft (warmte stijgt op) en ik ben ook 1,80 m en wilde de hoofdruimte hebben. Ik vind een zacht tapijt behoorlijk warm, ongeacht de buitentemperatuur.

@aaronmcd Wat is het probleem met uw omvormer? Afgezien van de grootte en het lawaai, is de 2kW omvormer/lader een kampioen voor mij geweest.
 
#51 ·
Als de hoofdruimte beperkt is, kunt u een stijve zwevende vloer direct op de isolatie van schuimplaten leggen. Ik was sceptisch toen het me werd voorgesteld, maar de in elkaar grijpende zwevende vloer was stijver dan het 1/4" multiplex dat ik tijdelijk had gelegd terwijl ik aan de isolatie werkte.

We hebben gewoon 1/2" XPS, warmtefolie en een zwevende plankenvloer. Hij is behoorlijk stijf onder mijn voeten. Ik denk dat het niet zo is dat je erdoorheen kunt vallen, er zit een metalen vloer onder je vloer! De hele vloer is 0,75" dik en dat liet ruimte over voor meer isolatie aan het plafond, waar het echt nodig was in onze bus.
 
#52 ·
Als hoofdruimte schaars is, kunt u een stijve zwevende vloer direct op de schuimplatenisolatie leggen. Ik was sceptisch toen het me werd voorgesteld, maar de in elkaar grijpende zwevende vloer was stijver dan het 1/4” multiplex dat ik tijdelijk had gelegd terwijl ik aan de isolatie werkte.

We hebben gewoon 1/2” XPS, warmtefolie en een zwevende plankenvloer. Het is behoorlijk stijf onder mijn voeten. Ik denk dat het niet zo is dat je erdoorheen kunt vallen, er zit een metalen vloer onder je vloer! De hele vloer is 0,75 inch dik en dat liet ruimte over voor meer isolatie aan het plafond, waar het echt nodig was in onze bus.
Hoi, bedankt voor het antwoorden. Wat is een warmtefolie en wat is een zwevende plankenvloer? Wat heeft u gebruikt voor de vloer... merknaam van het hout? Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen? Bedankt!
 
#53 ·
Dit is wat ik gebruikte om de vloer te verwarmen. Het is niet om de bus te horen, het is gewoon om de oude Beagle blij te houden en de vloer warm te maken onder je voeten.


Zwevende vloeren zijn de in elkaar te klikken planken die de meeste huizen nu hebben. Ze zijn eenvoudig te installeren en worden niet op de vloer gelijmd of geschroefd.

 
#59 ·
Goedenavond, ik heb een paar snelle vervolgvragen om me te helpen bij het uitzoeken van isolatie. Zal polyiso gebruiken. op een modeljaar 2300, 159 2500 hoog dak-
Hoeveel platen polyiso heb je ongeveer nodig voor de muren en het plafond van 1" en 0,5"?
Hoeveel platen xps voor de vloer en hoeveel platen multiplex voor de ondervloer?
Voor het bevestigen van de polyiso vonden sommigen het gemakkelijker om een 3m90-lijm te gebruiken in plaats van Great Stuff om poliso te bevestigen. Zijn mensen het daarmee eens? Zal dat de gaten rond de buitenrand van de isolatie opvullen of moet ik Great Stuff gebruiken om luchtspleten te voorkomen voor condensatiepreventie? Bedankt voor het delen van je expertise!
 
#61 ·
Het aantal platen hangt af van hoe dik je het wilt. Ik weet het mijne niet meer, maar misschien 3 voor de vloer, gebruik restjes op muren plus 4 of 5. 3M90 was zoooo makkelijk. Een van de weinige spuitlijmen die schuim niet oplost. Hield geweldig. Ik gebruikte purschuim in de gaten om gaten te isoleren en meer houvast te bieden. Vond 3M90 gewoon makkelijk omdat je geen stutten hoeft te maken om dingen op hun plaats te houden.
 
#63 ·
Hoi mensen,
heeft iemand gehoord van de flexibele isolatie van schuim met gesloten cellen? Er staat dat het een R-waarde heeft van 15 met geluiddempende eigenschappen en een dampscherm.
View attachment 105321
Hoi,
ik zou het vermijden.

Het is slechts 3 mm dik (0,12 inch). Zeer goede isolaties hebben een R-waarde van ongeveer R6 per inch, dus als dit spul een zeer goed isolatiemateriaal is (twijfelachtig), zou de R-waarde (0,12)(6) = 0,72 zijn.

Dus de geclaimde R15 moet bijna volledig afkomstig zijn van de reflecterende dekplaten.

Reflecterende lagen hebben een R-waarde, maar de reflecterende laag moet naar een luchtruimte wijzen om daadwerkelijk de R-waarde te krijgen. Voor dit materiaal zouden zowel de binnen- als de buitenlaag op afstand van het plaatwerk aan de buitenkant en de panelen aan de binnenkant moeten worden geplaatst.

Een andere belangrijke factor is dat om de R-waarde van de reflecterende laag te krijgen, deze helder en glanzend moet blijven. Deze link toont wat er gebeurt met de R-waarde van een reflecterende laag wanneer deze wordt blootgesteld aan een paar minuten hitte en vochtigheid.

Kortom, het is een oplichterij.

Gary