Ram Promaster Forum banner

Wielbout Sleutels - mijn oplossing

4.8K views 8 replies 6 participants last post by  Motor7  
#1 ·
Een paar weken geleden leken de TPMS-sensoren die ik op de Promaster had, aan te geven dat de rechter voorband een paar pond te weinig lucht had. Ik heb er wat lucht bij gedaan en een week later leek hij nog steeds een beetje leeg. Hmm... Mogelijk een velglekkage? Ik besloot het wiel te verwijderen en de band naar de (warme) kelder te brengen en er zeepwater op te doen. Deze 2,5 tons bestelwagen vereist 145 ft/lbs koppel op de bouten. Wow! Mijn momentsleutel kan het aan MAAR het is aan de uiterste grens van MIJN kracht. Dit is controversieel, maar ik heb in de loop der jaren een kleine hoeveelheid anti-vastzetmiddel op de wielbouten aangebracht. En ik verminder het koppel met 20% (ongeveer 116 ft/lbs). Dit zorgt ervoor dat ik een wiel kan verwijderen als ik dat moet.

#2 ·
Ik doe een druppel of twee olie op de schroefdraad van de nokken en studs zoals ik al jaren doe. Ik doe anti-seize op de conus als ik velgen heb waar de nokken/bouten in vastlopen.

Die knal die je hoort als de nok/bout losbreekt is de verbinding tussen de conus en de velg die loslaat, dus daar doe ik de anti-seize op.

Ik zal altijd anti-seize gebruiken op de conussen van mijn promaster nokbouten vanwege hun neiging om vast te lopen. Het lijkt erger te zijn met de aluminium velgen dan met de stalen velgen.

Image

View attachment 73884

#4 ·
Een paar weken geleden leken de TPMS-sensoren die ik op de Promaster had, aan te geven dat de rechtervoorband een paar pond te weinig lucht had. Ik heb er wat lucht bij gedaan en een week later leek hij nog steeds een beetje leeg. Hmm... Mogelijk een velglekkage? Ik besloot het wiel te verwijderen en de band naar de (warme) kelder te brengen en er zeepwater op te doen. Deze 2,5 tons bus vereist 145 ft/lbs koppel op de bouten. Wow! Mijn momentsleutel kan het aan MAAR het is aan de uiterste grens van MIJN kracht. Dit is controversieel, maar ik heb in de loop der jaren een kleine hoeveelheid anti-seize compound op de wielbouten aangebracht. En ik verminder het koppel met 20% (ongeveer 116 ft/lbs). Dit zorgt ervoor dat ik een wiel kan verwijderen als ik dat moet.

Bij het proberen het wiel te verwijderen met mijn gebruikelijke grote 4-weg wielmoersleutel, begon de sleutel te buigen. Ik probeerde een 1/2" schuif-T-sleutel met een cheater-pijp... Hij boog. Ik greep naar een 2 voet pijptang op de dop voordat ik deze losbrak. Wow! Dat is het.

Mijn vader had een enorme 3/4" breaker bar die ik bewaarde maar niet wist waarom. Ik heb hem opgegraven. Ik ging naar Harbor Freight en kocht een 3/4" naar 1/2" adapter en een 21mm dop. Ik kocht ook een 1/2" breaker bar (voor in de bus).
Ik vond wat zware buizen die over de breaker bars geschoven kunnen worden voor meer hefboomwerking.

In de afgelopen week of zo heb ik deze gereedschappen een laag "vind mij" geel en oranje gegeven. Met die 3/4" bar zou ik de wielbout of de dop moeten breken!

Oh... de band? Ik kon nooit een langzame lekkage detecteren. Ik heb hem weer op de bus gezet en hij lijkt prima te zijn... De tijd zal het leren. Ken
View attachment 82308 View attachment 82309 View attachment 82310
Ken bedankt voor deze info. Ik ben de wielboutmaat aan het onderzoeken en 21 mm is dus het antwoord. Ik ga proberen een band te wisselen voordat we naar Alaska gaan!

#6 ·
Een paar weken geleden leken de TPMS-sensoren die ik op de Promaster had, aan te geven dat de rechtervoorband een paar pond te weinig lucht had. Ik heb er wat lucht bij gedaan en een week later leek hij nog steeds een beetje leeg. Hmm... Mogelijk een velglekkage? Ik besloot het wiel te verwijderen en de band naar de (warme) kelder te brengen en er zeepwater op te doen. Deze 2,5 tons bestelwagen vereist 145 ft/lbs koppel op de bouten. Wow! Mijn momentsleutel kan het aan MAAR het is aan de uiterste grens van MIJN kracht. Dit is controversieel, maar ik heb in de loop der jaren een kleine hoeveelheid anti-sieze compound op de wielbouten aangebracht. En ik verminder het koppel met 20% (ongeveer 116 ft/lbs). Dit zorgt ervoor dat ik een wiel kan verwijderen als ik dat moet.

Bij het proberen om het wiel te verwijderen met mijn gebruikelijke grote 4-weg wielmoersleutel, begon de sleutel te buigen. Ik probeerde een 1/2" schuifstuk met een verlengstuk... Het boog. Ik greep naar een 2 voet pijptang op de dop voordat ik deze losbrak. Wow! Dat is het.

Mijn vader had een enorme 3/4" breekbalk die ik bewaarde, maar ik wist niet waarom. Ik heb hem opgegraven. Ik ging naar Harbor Freight en kocht een 3/4" naar 1/2" adapter en een 21 mm dop. Ik kocht ook een 1/2" breekbalk (voor in de bestelwagen). Ik vond wat zware buis die over de breekbalken kon worden geschoven voor meer hefboomwerking.

In de afgelopen week of zo heb ik deze gereedschappen een laagje "vind mij" geel en oranje gegeven. Met die 3/4" balk zou ik de wielbout of de dop moeten breken!

Oh... de band? Ik kon nooit een langzame lekkage detecteren. Ik heb hem weer op de bestelwagen gezet en hij lijkt prima te zijn... De tijd zal het leren. Ken
View attachment 82308 View attachment 82309 View attachment 82310
Wat voor soort anti-seize bedoelt u? Liquid wrench? Of iets anders?

#8 ·
@kenandlinmarie ................Ik heb een fles Permatex (zilver) anti-seize met een kwast. Een levenslange voorraad;). En ja, het werkt geweldig, maar is rommelig.

Ik hou van Steve's vermelding van een wax-achtige stick. ---KenA

#9 ·
@kenandlinmarie ................Ik heb een fles Permatex (zilver) anti-seize met een kwast. Een levenslange voorraad;). En ja, het werkt geweldig, maar is rommelig.

Ik hou van Steve's vermelding van een wasachtige stick. ---KenA
Hetzelfde... de kuip is 25 jaar oud en wordt regelmatig gebruikt.