Ram Promaster Forum banner

Ik hou van mijn busje, maar... (een drama met de stuurbekrachtigingsslang)

13K views 27 replies 14 participants last post by  proeddie  
#1 ·
Een tijdje geleden merkte ik dat er een olievlek op het grind in mijn carport zat waar ik de bestelwagen parkeer. Ik vond de (langzame) lekkage. Wist niet wat het was, maar de slang die vastgeklemd zat aan een kleine radiator voor de airco "radiator" (die zich voor de gewone radiator bevindt) lekte bij de klem.

Als je door de PM-grill kijkt, zie je de kleine koeler (ziet eruit als een flessenborstel) met twee slangen (in en uit). Het is de stuurbekrachtigingskoeler.... en de slang die aan de mijne vastzat, lekte.

Ik dacht aan een doe-het-zelfproject, maar besloot het aan onze plaatselijke monteur over te laten. Onderzoek suggereerde dat het vervangen van de stuurbekrachtigingsbuis/slang ongeveer $500 aan onderdelen zou kosten, plus veel arbeid. Onze plaatselijke monteur ontdekte dat er twee slangen van 1 voet met klemmen zijn tussen de buis achter de bumper en de "koeler". Dat is alles wat gerepareerd moet worden. Gemakkelijk toegankelijk door alleen de voorbumperonderdelen te verwijderen, en dat is gemakkelijk!

Dat was dus het plan... Bestel de juiste hogedrukslang, vervang de slangen en klem ze vast. Ze deden het... en het lekte aan het uiteinde van de koelerbuis. Dus probeerden ze de slang dubbel te klemmen.... lekte nog steeds.

Ontdek dat.... de buis aan het ene uiteinde van de slang één diameter heeft en de buis op de koeler een andere diameter heeft. Dus RAM installeerde twee hogedrukstuurbekrachtigingsslangen die gegarandeerd lekken! (CONTROLEER DE JOUWE)

RAM biedt geen vervangende slangen aan (waarschijnlijk ongeveer $10), maar ze verkopen wel de complete slangassemblage (waarvoor je een heleboel dingen uit elkaar moet halen om de vervangingen te krijgen)

We proberen nu een plan te bedenken om de slangen en klemmen te vervangen, maar weten niet zeker hoe we het aan de praat moeten krijgen!

De kans is groot dat niemand een korte hogedrukslang maakt met verschillende binnendiameters aan elk uiteinde.

AAARRRGGGGHHH!

#2 ·
Je zou de slang een beetje kort kunnen afsnijden, een verloopstuk kunnen installeren en dan de slang van de juiste maat kunnen aanbrengen. Ik zou dit doen in de buurt van het uiteinde dat het gemakkelijkst toegankelijk is. Een weerhaakverloopstuk zou 2 nieuwe geklemde verbindingen introduceren, wat niet ideaal is, maar wel je probleem met de minste kopzorgen lijkt op te lossen. Veel succes ermee!

#4 ·
Een tijdje geleden merkte ik dat er een olievlek op het grind in mijn carport zat waar ik de bus parkeer. Ik vond het (langzame) lek. Wist niet wat het was, maar de slang die vastgeklemd zat aan een kleine radiator voor de AC "radiator" (die zich voor de gewone radiator bevindt) lekte bij de klem.

Als je door de PM-grill kijkt, zie je de kleine koeler (ziet eruit als een flessenborstel) met twee slangen (in en uit). Het is de stuurbekrachtigingskoeler.... en de slang die op de mijne was aangesloten, lekte.

Ik dacht aan een doe-het-zelfproject, maar koos voor onze lokale monteur. Onderzoek suggereerde dat het vervangen van de stuurbekrachtigingsbuis/slangassemblage ongeveer $ 500 aan onderdelen zou kosten, plus veel arbeid. Onze lokale monteur ontdekte dat er twee slangen van 1 voet met klemmen zijn tussen de buis achter de bumper en de "koeler". Dat is alles wat gerepareerd moet worden. Gemakkelijk toegankelijk door alleen de voorbumperonderdelen te verwijderen, en dat is gemakkelijk!

Dus dat was het plan... Bestel de juiste hogedrukslang, vervang de slangen en klem vast. Ze deden het... en het lekte aan het uiteinde van de koelerbuis. Dus probeerden ze de slang dubbel te klemmen.... lekte nog steeds.

Ontdek dat.... de buis aan het ene uiteinde van de slang één diameter heeft en de buis op de koeler een andere diameter heeft. Dus RAM installeerde twee hogedrukstuurbekrachtigingsslangen die gegarandeerd lekken! (CONTROLEER DE JOUWE)

RAM biedt geen vervangende slangen aan (waarschijnlijk ongeveer $ 10), maar ze verkopen wel de complete slangassemblage (waarvoor een heleboel dingen uit elkaar moeten worden gehaald om de vervangingen te krijgen)

We proberen nu een plan te bedenken om de slangen en klemmen te vervangen, maar weten niet zeker hoe we het aan de praat moeten krijgen!

De kans is groot dat niemand een korte hogedrukslang maakt met verschillende binnendiameters aan elk uiteinde.

AAARRRGGGGHHH!
Ik vroeg me af wat de Derde Wereld zou doen om dit op te lossen, het antwoord, verwijder de "koeler" en laat een nieuwe lijn lopen van punt A via B. Misschien een lus van de lijn toevoegen of gewoon extra lengte om als koeler te fungeren, of iets in de aftermarket vinden.

#6 ·
Meestal zijn er een paar lokale winkels die op maat gemaakte hogedrukslangen kunnen maken voor aannemers, en dat ook zullen doen. Ik zou dat onderzoeken. Ze hebben waarschijnlijk zowel metrische als SAE-fittingen en zouden deze voor u mixen en matchen.

#7 ·
@proeddie.... Net als u, zou ik contact hebben opgenomen met elke techneut in mijn Rolodex (weet u nog wel?) voor suggesties om de vervanging van de slang van $500+ te voorkomen, als het antwoord hetzelfde is: "kan niet". Het is misschien de moeite waard om de klap te incasseren, ik heb in het verleden met hogedrukslangen geknoeid, het liep niet goed af. $500+ kan u behoeden voor een groter probleem in de toekomst.

#8 · (Edited)
Als ik me goed herinner, zit de koeler aan de lagedrukzijde. Als ik dit probleem had, zou ik gewoon een aftermarket koelkit gebruiken.
Voorbeeld-Stuurbekrachtiging

plus deze, metrisch of standaard
Image

#9 ·
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb een paar opties voor maandagochtend.

Ik heb wel gekeken naar het kopen van een goedkope vervangende koeler, maar het lijkt erop dat ze allemaal 3/8" inlaten hebben. De vervangende slang is absoluut 1/2" ID 400PSI en past perfect (geen lekken) aan de buiskant. Aan de koelerkant, na veel gegoogel, lijkt het erop dat ze ze alleen verkopen met 3/8" inlaten... (zie Phil's link hierboven - en ze zijn verkrijgbaar bij Amazon!) maar alleen met 3/8" uiteinden, en daar ligt het probleem!

De slang heeft geen fittingen... dat zou te makkelijk zijn... gewoon een stuk slang met klemmen.

Mijn conclusie is om te proberen een weerhaakkoppeling te krijgen zoals Phil afgebeeld, met 1/2" aan de ene kant en 3/8" aan de andere kant. Dan een stuk 3/8" hogedrukslang van de koeler naar de koppeling, dan van de andere kant van de koppeling naar de 1/2" slang die al op zijn plaats zit. Rube zou trots zijn. Ik vraag me af of al die weerhaken lekken zullen veroorzaken... als ik een metaaldraaibank had, zou ik mijn eigen adapter maken met slechts één weerhaak zoals de pijp en de koeler hebben. Het lijkt erop dat de klemmen effectiever zouden zijn op een platte buis.

Ik moet ook controleren of het koelereinde 3/8" is. Ik heb de koelerinlaat en -uitlaat nog niet gezien zonder de slangen, dus ik weet dat niet zeker, maar het is zeker kleiner dan de 1/2" buis aan de andere kant van de slangen.

We zullen zien wat mijn monteur maandag bedenkt... reis gepland voor later in de week, dus de "druk" staat erop!

Kortom, er is geen logische reden om een slangklem te gebruiken om twee verschillende maten buisuiteinden te verbinden, vooral niet in een hogedruktoepassing! Het klinkt alsof FCA het Promaster-ontwerp bijna af had toen ze ermee begonnen! Dit ontwerp is door de mazen van het net geglipt... Ik vraag me af of ze de fout in latere jaren hebben hersteld?

#10 · (Edited)
ps... Ik heb alle documentatie bekeken die ik over de PM kon vinden... Kon geen diagram of notatie vinden die aangeeft of de koeler aan de lagedrukzijde zit. Zo ja, dan zou een lagedrukslang misschien beter vast te klemmen zijn (flexibel, knijpbaar) en zouden de klemmen werken op de kleinere buisinlaten.

Hier is een video op YT die het probleem perfect illustreert (behalve dat mijn man 2 klemmen gebruikte en het lekt nog steeds!)

#11 · (Edited)
FWIW
Beweeg de cursor over items #2 en #4 in het bovenste diagram, retourneert slangen
#3 wordt ook wel een retour slang genoemd, maar het is van tank naar pomp
Stuurbekrachtigingsslangen voor 2019 Ram ProMaster 1500 | Steve White Parts

Wat betreft de slangen, ik ben er vrij zeker van dat ze hetzelfde slangmateriaal gebruiken voor aanvoer en retour. Vroeger maakte NAPA onze slangen zo.

#12 ·
Hij lijkt er geluk mee te hebben gehad. Heb je verschillende klemmen geprobeerd? Ik neem aan dat dat pex-stijl is (ik ben de echte naam ervan vergeten). Ik zou er verschillende bestellen en er 2 of 3 op zetten en ze zelf vastklemmen met het juiste gereedschap, denk ik. Ik denk niet dat hogedrukleidingen met klemmen worden vastgehouden, maar eerder met schroefdraadfittingen. Is de slang in orde, er kunnen gaatjes in zitten? Kun je van die YouTube-man te weten komen welke specificaties slang en klemmen hij heeft gebruikt?

#13 ·
Phil, dat zijn de slangen... ze zijn lagedruk, maar dat is nog steeds ongeveer 250 PSI als ik sommige artikelen correct heb gelezen. En KOV heeft gelijk. Het lijkt erop dat de hogedruk schroefdraadfittingen gebruikt, en (relatief) lagedruk klemmen gebruikt.

Mijn monteur is een behoorlijk betrouwbare man, en bij de eerste poging gebruikte hij schroefklemmen (zoals hij deed aan het andere uiteinde van de slang en die goed vasthoudt). Toen ik ontdekte dat het nog steeds lekte, haalde hij de schroefklemmen eraf en plaatste hij twee van de pex-klemmen op elke slang... beide lekken nog steeds... Ik weet niet zeker of ik het beter zou kunnen doen - ze zitten strak.

Ik ben ervan overtuigd dat het probleem is dat de slang behoorlijk taai is en ik denk dat de klemmen de slang gewoon niet genoeg kunnen samendrukken om hem af te dichten, vooral omdat de inlaat-/uitlaatbuizen aanzienlijk smaller zijn.

Mijn eerste gedachte was om slang te kopen die strak op de kleinere buizen past, en dan te proberen ze op de grotere 1/2" buizen te dwingen. Mijn huidige gedachte is dat ALS de koelerbuizen daadwerkelijk 3/8" zijn (en de andere uiteinde buizen zijn zeker 1/2"), de weerhaakadapter een manier zou kunnen zijn om de correcte maat slang op elke buis vast te klemmen en de adapter te gebruiken om de twee maten in het midden te verbinden.

Hopelijk wordt dit allemaal gerepareerd en kunnen we volgende week op weg naar centraal PA langs de buurt van LolaEliz! Duimen!!!

#16 ·
Een tijdje geleden merkte ik dat er een olievlek zat op het grind in mijn carport waar ik de bus parkeer. Ik vond de (langzame) lekkage. Wist niet wat het was, maar de slang die vastgeklemd zat aan een kleine radiator voor de AC "radiator" (die zich voor de gewone radiator bevindt) lekte bij de klem.

Als je door de PM-grill kijkt, zie je de kleine koeler (ziet eruit als een flessenborstel) met twee slangen (in en uit). Het is de stuurbekrachtigingskoeler.... en de slang die op de mijne was aangesloten, lekte.

Ik dacht aan een doe-het-zelfproject, maar koos voor onze lokale monteur. Onderzoek suggereerde dat het vervangen van de stuurbekrachtigingsbuis/slangassemblage ongeveer $ 500 aan onderdelen zou kosten, plus veel arbeid. Onze lokale monteur ontdekte dat er twee slangen van 1 voet met klemmen zijn tussen de buis achter de bumper en de "koeler". Dat is alles wat gerepareerd moet worden. Gemakkelijk toegankelijk door alleen de voorbumperonderdelen te verwijderen, en dat is gemakkelijk!

Dat was dus het plan... Bestel de juiste hogedrukslang, vervang de slangen en klem ze vast. Ze deden het... en het lekte aan het uiteinde van de koelerbuis. Dus probeerden ze de slang dubbel vast te klemmen.... lekte nog steeds.

Ontdek dat.... de buis aan het ene uiteinde van de slang één diameter heeft en de buis op de koeler een andere diameter heeft. Dus RAM heeft twee hogedrukslangen voor stuurbekrachtiging geïnstalleerd die gegarandeerd lekken! (CONTROLEER DE JOUWE)

RAM biedt geen vervangende slangen aan (waarschijnlijk ongeveer $ 10), maar ze verkopen wel de complete slangassemblage (waarvoor een heleboel dingen uit elkaar moeten worden gehaald om de vervangingen te krijgen)

AAARRRGGGGHHH!
Parker Hannifin. Ook grote NAPA-winkels maken op maat gemaakte slangen. Uit mijn ranching-dagen kochten we nooit hydraulische of hogedrukslangen van Deere of andere apparatuurfabrikanten. We lieten ze maken.

#17 ·
Hallo Ed,

In het verleden heb ik dit bedrijf gebruikt voor hydraulische spullen, op maat gemaakte slangen etc.

Faxon Engineering.

Succes,

Mike

#18 ·
PS-koelers bevinden zich altijd aan de lagedrukzijde, dus bijna elke koeler en fatsoenlijke klemmen volstaan. De PS-vloeistoffles staat op atmosferische druk, dus de druk is laag, maar kan nog steeds lekken. Waarom iemand een retourvloeistofsysteem met verschillende maten fittingen zou ontwerpen, is onlogisch, maar dat zou je gemakkelijk kunnen verhelpen. Zelfs de kleinste aftermarket-koeler is waarschijnlijk groot genoeg.

#21 · (Edited)
...Waarom iemand een retourvloeistofsysteem zou ontwerpen met fittingen van verschillende afmetingen, is onlogisch, maar dat zou je gemakkelijk kunnen verhelpen. Zelfs de kleinste aftermarket-koeler is waarschijnlijk groot genoeg.
Ik heb geen aftermarket koelingsloop kunnen vinden met 1/2" inlaat/uitlaten. Alle units die ik heb gevonden zijn 3/8"

Hier is een typische vervanging:
Image

Merk op dat de weerhaak inlaat 11/32" is, net onder 3/8" De slang in de kit is 3/8" ID, perfect voor de koeler, maar te klein om op de 1/2" toevoerbuizen te passen waar de slang moet worden aangesloten.

Elke unit die ik heb gevonden, lijkt 1/2" slang te gebruiken waar de vinnen zitten, maar ze lijken allemaal een gereduceerde 3/8" (of 11/32") inlaat- en uitlaatbuis te hebben die is bevestigd op het punt waar de slang wordt aangesloten!

#19 ·
Dus de grotere buis zit boven en de kleinere buis zit onder?
Heet fluïdum komt de onderste buis binnen en verlaat de bovenste buis.
Ik gok hier - misschien moesten ze het fluïdum vertragen (door de buisdiameter te vergroten) voordat het de bodem van de tank binnenging?

#20 · (Edited)
Bedankt Mike! Op mijn lijst om met mijn monteur te bespreken...

Phil, de inlaat/uitlaat aansluitingen zijn even groot (3/8" OD, is mij verteld, heb de buis nog nooit zonder slang gezien, maar zeker geen 1/2"). Het zijn dezelfde stukken buis die de koellus vormen, maar lijken een verloopstuk te hebben aan de uiteinden waar de slangklemmen op zitten.

Maar,

Aan het andere uiteinde van die twee slangen, ongeveer een voet links van de klemmen die je ziet, achter de zijbumper, zijn de buizen die 1/2" OD zijn (zeker over de grootte daarvan).

De buis die mijn monteur heeft gebruikt is Gates 8GTH, die 1/2" ID is en perfect past en klemt op de buis die je niet op de foto kunt zien!

Maar,

Omdat de koellus aansluitingen geen 1/2" zijn, kunnen zelfs de (dubbele) klemmen die de monteur heeft gebruikt de stijve slang van 400PSI niet genoeg aandraaien om lekkage te voorkomen...

#22 ·
Het blijkt dat het uiteinde van de koeler geen 1/2" is, maar kleiner, en de slang paste te los, dus de klemmen konden de HD-slang niet vastklemmen.

Ging met een 1/2" naar 3/8" koppeling en een nieuwe koeler met 3/8" inlaten. Zal wat testritten doen, maar alles lijkt dicht te zijn.

Misschien zou een 1/2" slang met een lagere PSI strak genoeg hebben geklemd om de minder dan 1/2" fabriekskoeler te compenseren, maar ik kon hem nergens lokaal vinden, en online bestellen zou te lang hebben geduurd voor een "zou kunnen werken" oplossing.

Gebruikte de originele beugel om de nieuwe koeler te monteren...

Image

Ik zal het vieren als het een paar dagen zonder lekken heeft gewerkt... ;)

Onderdelen:
Hayden 1012 PS koelerset met 3/8" slang en klemmen van Amazon
1/2" naar 3/8" slangkoppeling van Amazon

#23 ·

Kwaliteit slangklemming en een juiste installatie maken een verschil.

Slangmateriaal
Als u een klem installeert op een slangmateriaal dat erg "plakkerig" is, kan de klemband extra wrijving ondervinden wanneer u installatiedraaimoment toepast op een schroeftype klem, of installatiekracht op een knijpstijl klem. Het bandmateriaal kan uitrekken of de slang samendrukken en niet daadwerkelijk rondglijden en de bandbelasting gelijkmatig over 360 graden rond de slang verdelen. Smering kan helpen. (Lees onze Tech Tip over schroefsmering voor wormwielklemmen – Klik HIER) Evenzo, als u een slang heeft die erg stijf is, kunt u een beperkte bandbelasting en slangcompressie genereren. De klem werkt mogelijk zoals bedoeld, maar het is mogelijk niet haalbaar om de slang voldoende samen te drukken en kan de druk beperken die door de verbinding kan gaan. Een slang die veel meer kan worden samengedrukt en die veel minder stijf is, kan mogelijk niet genoeg bandbelasting overbrengen om lekkage te voorkomen. In beide gevallen is de hoeveelheid druk die door de slang kan worden geleid, onafhankelijk van de slangklem.

#25 ·
Ja! De vervangende PS-radiator werkt prima, geen lekken... Zodra alles was veranderd naar 3/8 om te passen bij de metalen buizen in de bus, werkte het allemaal zoals het hoorde... Probleem was dat de fabrieksradiator 1/2" buizen had, dus er was geen manier om een slang aan 3/8" aan het ene uiteinde en 1/2" aan het andere uiteinde te klemmen.

#26 ·
Ja! De vervangende PS-radiator werkt prima, geen lekken... toen alles was veranderd naar 3/8" om overeen te komen met de metalen buizen in de bus, werkte het allemaal zoals het hoorde... probleem was dat de fabrieksradiator 1/2" buizen had, dus er was geen manier om een slang aan 3/8" aan het ene uiteinde en 1/2" aan het andere uiteinde te klemmen.
Bedankt voor de follow-up. Ik vind een lekkende lagedrukleiding tussen het stuurhuis en de pomp. Minstens drie plekken :/

Misschien wil je die leidingen ook bekijken.

#27 ·
Ik heb hetzelfde probleem. Ik weet dat je hier alles hebt opgesomd wat je hebt gedaan, maar is er een gestroomlijnd antwoord dat je kunt geven over wat ik mijn monteur moet vertellen over hoe ik dit moet repareren? Op dit moment zei de garage dat alle onderdelen voor een maand of langer zijn nabesteld, maar ze weten waarschijnlijk niets van deze optie.