Ram Promaster Forum banner

XPS-schuim op de muur lijmen?

16K views 22 replies 10 participants last post by  Zoomyn  
#1 · (Edited)
Ik ben bezig met een Promaster-constructie met Havelock-wol en moet meer ruimte creëren voor ons bed in de breedte. Dat betekent dus dat ik de wol moet verwijderen die ik in de wand heb geplaatst waar het hoofd/voeteneinde van het bed zich bevindt.

Ik ga 1" xps-schuim (Foamular geëxtrudeerd polystyreen roze isolatieplaat) lijmen met Great Stuff om het aan de wand van de bus te lijmen. En een opening van 1/2 tot 3/4" rond het schuim en de structuur van de bus laten. Voeg dan nog een laag van 1" xps-schuim toe (Great Stuff als lijm) met een uitsparing voor ons hoofd aan de ene kant en voeten aan de andere kant. Ik zal nog wat ruimte over hebben om op te vullen voordat de 1/4" houten wand erop gaat. Dus ik zal waarschijnlijk een laag wol van 1/4" tot 1/2" eraf halen en die met Super 77 op het schuim lijmen.

Mijn plan om de opening tussen de xps en de bus te vullen, was gewoon om er wol in te stoppen... in plaats van meer Great Stuff te gebruiken.

Alles wat ik heb gelezen zegt dat Great Stuff een geweldige lijm is, maar ik hoopte op wat ervaring uit de eerste hand.

- Polyiso is niet lokaal verkrijgbaar.

#2 ·
Hallo,
ik zou XPS niet direct tegen de huid van de bestelwagen gebruiken, aangezien de maximale gebruikstemperatuur van XPS slechts 165F is en de huid van de bestelwagen deze temperatuur op een warme dag in de zon kan overschrijden.

Great Stuff is inderdaad een zeer goede lijm -- als je het op je handen krijgt, zul je het een week lang dragen :)

Gary

#3 ·
Hallo,

Ik zou XPS niet direct tegen de huid van de bestelwagen gebruiken, aangezien de maximale gebruikstemperatuur van XPS slechts 165F is en de huid van de bestelwagen deze temperatuur op een warme dag in de zon kan overschrijden.

Great Stuff is inderdaad een zeer goede lijm -- als je het op je handen krijgt, draag je het een week lang :)

Gary
Ik ben die temp vergeten .... nu je het zegt, ik denk dat ik ergens 160 heb gezien...wat gebeurt er als het heter wordt dan dat?

Het is een witte bestelwagen....

#4 ·
Hallo,

De enige directe ervaring die ik heb met het overschrijden van de maximale serv-temperatuur met XPS was een geval waarin ik een experimentele zonneboilercollector had die XPS gebruikte. De XPS was bedekt met een zwart rubberen membraan. De XPS onder het zwarte rubber zag eruit als een vrije sculptuur nadat het een tijdje in de zon had gelegen.
https://www.builditsolar.com/Experimental/pinkfoam.htm

Ik weet niet zeker wat er zou gebeuren in het geval van XPS dat met Great Stuff op de wand van de bestelwagen is gelijmd, maar ik zou me zorgen maken dat het de hechting met de huid van de bestelwagen zou verliezen.
Wit helpt, maar voor mij lijkt het het risico niet waard.

Gary

#5 ·
Aangezien Polyisocyanuraat beschikbaar is en ongeveer 400º kan verdragen, waarom zou je dan XPS gebruiken? Great Stuff Gap'NCracks doet geweldig werk, spuit gewoon smalle kralen verticaal en houd het vast met een veerkrachtig bord. Trouwens, 1” op de muren is genoeg.

#7 ·
Ik heb de Great Stuff-schuimcans al een paar jaar niet meer gebruikt sinds ik ontdekte dat de Touch 'N Foam-applicatiepistolen en de vervangbare schuimcans VEEL beter werken. Deze zijn verkrijgbaar bij Amazon of bij uw betere bouwmarkten - de pistolen kosten ongeveer $30 en de schuimcans ongeveer $15 per stuk.

Het pistool biedt een meer controleerbare manier om het schuim aan te brengen, kan gemakkelijk worden schoongemaakt en je kunt het met een gedeeltelijke bus op de plank zetten en later hergebruiken. Beter nog, het schuim is consistenter in zijn uitzetting en dichtheid, droogt sneller en lijkt beter bestand te zijn. Het heeft het installeren van ramen en deuren aangenamer voor me gemaakt. De extra kosten worden heel snel gecompenseerd als je meer dan een paar bussen schuim nodig hebt om je klus te klaren, en als je eenmaal een fatsoenlijk applicatiepistool hebt gebruikt, wil je nooit meer een spuitbus schuim aanraken.

#9 ·
mcNeill78, ik heb mijn hele 136” HT gedaan, zelfs in veel ribben en deuren met 1” polyiso gelijmd met de Gaps and Cracks en gebruikte 2, 14oz blikken! Wat doe je met de rest?? En Wankel7 "Lokale beschikbaarheid is het eerste probleem en de prestaties bij koud weer zijn het andere." Polyiso presteert beter bij elke temperatuur dan XPS, nietwaar? Wat is het probleem? Het is iets slechter als de temperatuur ongeveer nul is dan bij 140º, maar het verslaat zo ongeveer alles wat je kunt kopen! Elke H-D en/of Lowes lijkt polyiso te hebben. Ik heb het in AZ, NH, VT, ME, MA, KY zonder problemen gekregen, dus ik dacht dat het overal verkrijgbaar was????

#16 ·
mcNeill78, ik heb mijn hele 136” HT gedaan, zelfs binnen veel ribben en deuren met 1” polyiso gelijmd met Gaps and Cracks en 2, 14oz blikken gebruikt! Wat doe je met de rest??
En Wankel7 "Lokale beschikbaarheid is het eerste probleem en de prestaties bij koud weer zijn het andere." Polyiso presteert beter bij elke temperatuur dan XPS, nietwaar? Wat is het probleem? Het is iets slechter als de temperatuur ongeveer nul is dan bij 140º, maar het verslaat zo ongeveer alles wat je kunt kopen! Elke H-D en/of Lowes lijkt polyiso te hebben. Ik heb het zonder problemen in AZ, NH, VT, ME, MA, KY gekregen, dus ik dacht dat het overal beschikbaar was????
Ja, ik weet het niet... kan het niet vinden binnen 100 mijl. Maar eerlijk gezegd, na een paar dingen over polyiso in de kou te hebben gelezen, zou ik liever xps hebben en de dobbelstenen gooien op de 160F.

http://www.owenscorning.com/NetworkShare/EIS/10019950-FOAMULAR-XPS-vs-Poly-FAQ.pdf

Attachments

#11 ·
Koop alsjeblieft geen Touch'N Foam-product. De bus is een PIA en schuim komt op alle verkeerde plaatsen en ook veel te veel.
Koop dit: [ame]https://www.amazon.com/Great-Stuff-Cracks-Sealant-Gloves/dp/B06WLLL11X/ref=sr_1_5?crid=E5LBQK6I6D7Z&keywords=great+stuff+gaps+and+cracks&qid=1554088785&s=hi&sprefix=great+suff+gaps%2Ctools%2C292&sr=1-5[/ame]

#12 ·
#13 ·
De verticale oppervlakken van een witte bestelwagen zullen onder normale blootstellingsomstandigheden op geen enkele locatie in de VS ooit 165 F bereiken. U kunt dus veilig XPS in deze situatie gebruiken. We doen veel verweringstests op mijn werk en de panelen worden gewoon niet zo heet. De situatie waarnaar Gary verwijst - gesloten doos, zwarte achterkant - kan erg heet worden, meer dan 100 C, afhankelijk van de oriëntatie. Dit type situatie komt echter meer in de buurt van een zonnekoker en niet van wat het oppervlak van de bestelwagen zal ervaren, vooral een verticale.

#14 ·
Ik kocht een lichtgekleurde VW Westy (1979 ongeveer) met een wit dak en afhangende plastic bekleding rond de ramen. De vorige eigenaar vertelde me dat hij een paar weken op de luchthaven van San Diego in de zon had gestaan. Hij beweerde dat het in de bus ruim boven de 150º werd en zijn argument was dat de ramen warmte verzamelen en dat de geaccumuleerde warmte de temperatuur in dat bereik verhoogt over een paar dagen van 100++ en nachten in de buurt van 100. Omdat Polyiso zeker niet vervormt en geen vocht absorbeert door de folie en hogere isolerende eigenschappen heeft, is de prijs te dichtbij om een probleem te zijn, dus ik begrijp niet waarom iemand zou suggereren dat XPS een goede keuze is. Hé, het is jouw bus, stop erin wat je wilt, we raden iets aan waarvan we weten dat het bevredigend zal zijn, maar wat weten wij nou?

#15 ·
Ik heb het roze bord gebruikt. Ik woon in TX en heb er geen problemen mee. Probeer al je panelen voor te snijden voordat je gaat schuimen. Ik heb 1x2 panlatten, glasvezelpalen voor opritten en tentstokken gebruikt als veerborden om de panelen omhoog te houden zodat het schuim kan uitharden. Ik heb de 1/2" groene plaat (king span) 25psi voor de vloer gebruikt. Het is bij een aantal noordelijke Lowes te vinden en houdt goed stand.

#17 · (Edited)
Hallo,
Als je teruggaat en zoekt naar enkele van de eerdere berichten over dit onderwerp op dit forum, zijn er links naar tests van daadwerkelijke gemeten temperaturen op carrosserieën die boven de 165F liggen. Het gebeurt.

Er is geen temperatuur die koud genoeg is om ooit te komen waar dezelfde dikte van XPS beter zal presteren dan Polyiso. De Building Science-site heeft de resultaten van uitgebreide tests hierop - ga naar hun site en zoek naar iets als Polyiso vs. XPS, of zoek de link op mijn eerdere bericht op deze site. Om een nauwkeurige vergelijking te krijgen, moet je rekening houden met de temperatuur over de dikte van de isolatie, niet alleen het koudste deel naast de buswand. De tests waarnaar wordt verwezen op de Building Science-site doen dit.

Vertrouw je er echt op dat Owens Corning nauwkeurige vergelijkingsgegevens verstrekt over de XPS die ze produceren in vergelijking met de Polyiso die ze niet produceren?

Gary

#18 ·
Ik vertrouw geen enkel bedrijf volledig, maar ik betwijfel of Owens Corning een volledig frauduleus document zou publiceren om schuim te verkopen.

Ik heb een document gevonden van het door u aanbevolen onderzoeksbureau en alles wijst erop dat de R-waarden van polyiso in de kou een duikvlucht nemen.

#19 ·
Dus ondanks onafhankelijke tests geeft u de voorkeur aan de gegevensvergelijking van Owens Corning die het oneens is. De "nose dive" waar u het over heeft, wordt verzacht naarmate de temperatuur in de isolatie stijgt. Zelfs met de "nose dive" is polyiso beter dan XPS volgens onafhankelijke tests. Er zijn aanwijzingen dat de XPS marginaal is bij hoge temperaturen. Maar verschillende posters willen het installeren zonder goede reden die ik kan bedenken. Als u geen Polyiso kunt vinden, heeft u toch geen andere keuze. We hebben dit al vaak op dit forum behandeld, we raden een product aan waarvan we weten dat het goed zal werken op basis van ervaring en onderzoek. Gebruik wat u wilt, maar laat ons alsjeblieft niet dezelfde argumenten herhalen die we al 3-4 jaar aanvoeren.

Heb je onderzoek gedaan naar vochtigheid en waterdamp in de XPS? Alle schuimen absorberen het en het vermindert de R-waarde en het kan een probleem vormen onder het vriespunt. Polyisocyanuraat is aan beide zijden bedekt met aluminium om binnendringing van vocht te voorkomen en aan beide zijden een thermisch reflecterend oppervlak te bieden. Installeer het met een dode luchtruimte en krijg weer een R-waarde. Het kan me niet schelen wat je installeert, maar ik vind niet dat we de mening dat XPS even goed is, moeten negeren als we weten dat dat niet zo is.

Probeer deze plaatsen: https://www.google.com/search?clien....9382!2d-84.82573909999999;tbs:lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!2m1!1e16!3sIAE,lf:1,lf_ui:2

#20 ·
Hallo,

Ik wil dit niet doodslaan, en als je je prettiger voelt met XPS, ga dan gerust verder en gebruik het. Maar, om even te proberen te verduidelijken wat ik eerder zei...

Hier is de link die ik noemde voor de tests die op de Building Science-site worden getoond:
https://www.buildingscience.com/documents/information-sheets/info-502-temperature-dependent-r-value

Als je naar figuur 1 kijkt, bereikt de Polyiso een R-waarde van 5 wanneer de GEMIDDELDE temperatuur van de isolatie ongeveer 30F is. Als je 70F in de bus wilt handhaven, dan zou een gemiddelde isolatietemperatuur van 30F een buitentemperatuur van -10F betekenen. Dus, bij -10F buiten, zijn de R-waarde per inch van Polyiso en XPS ongeveer hetzelfde -- bij elke temperatuur boven -10F buiten is Polyiso beter dan XPS.

Hier is een link die gemeten temperaturen op het buitenoppervlak van auto's laat zien:
https://www.autogeekonline.net/foru...ow-to-articles-by-mike-phillips/51131-black-car-paint-temperature-full-sun.html

Sommige van de temperaturen komen boven de 165F uit, en hoewel het op een warme dag van 93F in de zon gebeurde, was er een wind van 15 mph om wat oppervlaktekoeling te geven -- je kunt zeker ergere omstandigheden dan dit in het echte leven krijgen. Ik ben bijvoorbeeld in een luchttemperatuur van 115F geweest zonder wind in Las Vegas -- dit zou voor een flink hogere oppervlaktetemperatuur zorgen. Ik denk dat het goed is om na te denken over wat de ergste omstandigheden zijn die je bus in zijn 20-jarige leven zal zien en te proberen goed te zijn voor iets wat iets slechter is dan dat als je kunt.

Gary

#21 ·
Aangezien de OP het over XPS op de muur heeft, zou de temperatuur van het metaal lager zijn voor een verticaal oppervlak versus een horizontaal oppervlak. Alle temperaturen die ik heb gezien, zijn gemeten op horizontale oppervlakken. Ik heb de tool niet, misschien heeft iemand anders hem wel en kan de vergelijking van de verticale en horizontale temperaturen maken.

#22 ·
Hallo,
Als de hoogte van de zon 45 graden is, dan is de invalshoek met het dak en de muur die naar de zon gericht is hetzelfde - beide 45 graden.

Als u zich op een breedtegraad van 40 graden (midden van de VS) bevindt, is de maximale hoogte van de zon tijdens de equinox 50 graden, dus krijgt de verticale muur die naar de zon gericht is, het grootste deel van de dag meer zon dan het dak.
Op de zomerzonnewende is de maximale hoogte van de zon 72 graden, dus krijgt het dak rond het middaguur meer zon dan de verticale muur.

Ik denk dat andere dingen van invloed kunnen zijn, zoals verticale luchtstromen langs de muur?

Als we over een week weer thuis zijn, zullen we wat metingen verrichten.

Zonnekaarten zijn erg leuk: http://solardat.uoregon.edu/SunChartProgram.html
Gary

#23 ·
Vergeet niet dat dichter bij een verwarmde weg en de reflectie van zonlicht op beton, omgeving, auto's etc. die late middag hitte van 112°F in Kansas kan verdubbelen. Kansas? Tijdens mijn eerste roadtrip had ik gezworen dat er een lavastroom in de laadruimte was. 's Ochtends niet zo erg, alleen die avondspits // avondoveneffect heeft echt geprobeerd ons te koken...